Inkomsten gemeente rechtvaardig verhogen

30 november 2019

Inkomsten gemeente rechtvaardig verhogen

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

In de begroting van het College van B&W voor 2020 is opgenomen dat de afvalstoffenheffing verhoogd wordt. Een ongelukkig idee, volgens de SP. Tijdens de bespreking van de begroting op 12 november jl. stelde SP-fractievoorzitter Bart Cox: “Iedereen betaalt in principe evenveel afvalstoffenheffing. Een verhoging heeft in dat geval relatief meer invloed op de beurs van inwoners met een lager inkomen dan voor hen met hogere inkomens”. Het zou logischer zijn, aldus de SP-voorman, de OZB te verhogen. Maar die blijft in de coalitieplannen weer gelijk. Bij de OZB zou je juist kunnen realiseren dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Overigens, zo liet Cox weten, had er ook voor gekozen kunnen worden om het ambitieniveau van dit college – gericht op prestigeplannen als de verbouw van  ’t Gasthoês en de bouw van een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal in Afslag 10 – aan te passen. Op de vraag van de SP of het college deze mogelijkheden (gelijkhouden van de afvalstoffenheffing, verhogen van de OZB of – nog beter – minder uitgeven voor prestigeplannen in plaats van het verhogen van belastingen) antwoordde de wethouder dat er onderzocht is of de OZB verhoogd kon worden. Maar daar was binnen het college geen meerderheid voor. Waarom die meerderheid daar niet voor was, maakte de wethouder echter niet duidelijk.