Geen rechtvaardigheid rondom vergunningen huisvesting arbeidsmigranten

16 december 2019

Geen rechtvaardigheid rondom vergunningen huisvesting arbeidsmigranten

Foto: - / -

Al heel vaak is door de SP Horst aan de Maas aangekaart dat er grote vragen en twijfels zijn bij de manier waarop vergunningen verleend worden voor huisvesting van arbeidsmigranten. Telkens wordt er geen of een ontwijkend antwoord gegeven op de vragen door de verantwoordelijk wethouder.

Steeds weer ontstaan er ook vragen over wat een samenleving aankan en hoe de belangen van omwonenden worden behartigd. De SP wil duidelijkheid over hoe het bevoegd gezag omgaat met de verschillende belangen van ondernemers, de arbeidsmigranten zelf en de omgeving. De SP heeft zowel mondeling als schriftelijk vragen gesteld aan wethouder Vostermans. Die werden in de raadsvergadering van 26 november jl. ontwijkend beantwoord, waarop er onlangs maar wéér schriftelijk vragen over zijn gesteld (zie bijlage voor de brief aan B&W).

Arbeidsmigranten worden vaak gehuisvest in “units” waarvoor al gauw 80 euro per week moet worden betaald. Een simpele rekensom leert dat bij bewoning door 6 personen een unit dus een slordige 2000 euro per maand oplevert. Dat begint dus steeds meer een verdienmodel te worden voor diegenen die de units exploiteren.

Ondertussen blijven verontruste onwonenden van toekomstige huisvestingslocaties zich bij ons melden. De SP wil opkomen voor de rechten van deze mensen en roept de wethouder ter verantwoording voor het meten met twee maten voordat hij vertrekt naar het Drakenrijk in Beesel en daarmee dit complexe vraagstuk achterlaat aan zijn opvolger.

Iedere burger heeft volgens de SP recht op een gezonde en veilige leefomgeving, daarbij geldt niet het recht van de sterkste, of de rijkste of de grootste. Volgens de SP is iedere burger daarin gelijkwaardig en verdient die het om ook zo behandeld te worden.