Op stap met de burgemeester...

1 september 2019

Op stap met de burgemeester...

Foto: Sonja van Giersbergen / SP Horst aan de Maas

(foto: een aantal bewoners van Zonnehof in Tienray en de burgemeester)

In het kader van kennismaking met de raadsleden gaat Ryan Palmen, de nieuwe burgemeester van Horst aan de Maas, met ieder raadslid op stap. Doel is om aan de hand van wat een raadslid bezighoudt een beter beeld van hem of haar te krijgen.

SP-raadslid Sonja van Giersbergen ontving de burgemeester op vrijdag 23 augustus 2019 in het "Huis van de Wijk" in de Norbertuswijk. De wijk waar Sonja al meer dan twintig jaar met plezier woont. Er werd gepraat met vrijwilligers, die elke morgen zorgen voor een kopje koffie of thee, met de krant of een praatje. Met één vrijwilliger werd wat uitgebreider gepraat vanwege zijn bijzondere positie. Sinds een aantal weken werkt hij, elke ochtend, vanuit de Sociale Werkvoorziening in het Huis van de Wijk. Hier is hij beter op zijn plek dan op zijn vorige werkplek en nu kan hij zijn talenten volop benutten. De Norbertuswijk heeft hiermee een primeur te pakken en daar zijn de medewerkers in het Huis van de Wijk erg trots op. De andere vrijwilligers hebben ook voordeel bij een vast gezicht.

Ook werd er nog een stukje gereden door de wijk met zijn mooie en minder mooie kanten. Per slot van rekening betreft het hier een wijk met behoorlijk wat uitdagingen als zoveel verschillende mensen qua cultuur en achtergrond relatief dicht op elkaar samenleven.

Daarna werd Tienray bezocht, het dorp waar Sonja is opgegroeid. Ze reden achterlangs bij supermarkt Jan Linders, zagen een vrijwel leeg industrieterrein en de huisvesting voor arbeidsmigranten. Wat Sonja betreft een troosteloze plek.

De volgende stop was Zonnehof waar ze werden ontvangen door een tiental bewoners. Zonnehof was aanvankelijk een wooncomplex van seniorenwoningen, maar de laatste jaren is de buurt behoorlijk veranderd met de komst van arbeidsmigranten en jongeren die voorrang hebben gekregen wegens bijzondere persoonlijke omstandigheden. De SP heeft contact met de (oudere) bewoners omdat zij zorgen hebben ten aanzien van leefbaarheid en veiligheid (lees hier meer over het onderzoek van de SP naar seniorenwoningen in Horst aan de Maas). Het gaat over het niet kunnen praten met de buren, of over de parkeerstrook die niet voldoet, het feit dat mensen zich niet houden aan de verkeersregels én over de slechte verlichting aan de achterzijde van de woningen. Er was al eerder contact met gemeente, Wonen Limburg en de dorpsraad (lees hier meer over de gesprekken van de SP met de bewoners van Zonnehof). Zij willen allemaal helpen, maar de bewoners moeten het wel samen eens zijn over wat ze willen. En dat is soms best lastig te organiseren.

Op 11 september 2019 gaan bewoners van Zonnehof, Sonja van Giersbergen en de burgemeester naar de dorpstafel, waar de problematiek nog eens uitvoerig aan bod zal komen.