Beantwoording brief reactivering vliegbasis De Peel

30 september 2019

Beantwoording brief reactivering vliegbasis De Peel

Foto: - / -

De SP kreeg in de raadsvergadering van 24 september 2019 antwoord op haar vragen over de mogelijke reactivering van vliegbasis De Peel (lees hier het artikel over het aanbieden van de brief). De gemeente Horst aan de Maas vindt het maar niks dat Defensie weer wil gaan vliegen vanaf vliegbasis De Peel. Zo reageerde burgemeester Ryan Palmen dinsdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering op de vragen van de SP.

De burgemeester gaf, als verantwoordelijk portefeuillehouder, aan dat de gemeente niet benaderd is door de overige betrokken gemeenten, maar dat er vanuit Horst aan de Maas wel contact is opgenomen met Venray waarbij aangegeven werd dat de bezwaren gedeeld worden en men namens onze gemeente mag spreken. Lees hier het artikel in Dagblad de Limburger over de bezwaren van de vijf gemeenten, waaronder Venray.

Net als de SP vreest Palmen dat sommige inwoners van de gemeente overlast zullen ondervingen als de vliegbasis weer nieuw leven wordt ingeblazen. Daarnaast zijn de extra vliegactiviteiten slecht voor natuur en milieu. Op zich wordt Horst aan de Maas niet rechtstreeks geraakt door het plan om in Vredepeel mogelijk weer met jachtvliegtuigen en helikopters te gaan oefenen, zegt Palmen verder. De Horster burgemeester heeft desondanks contact opgenomen met buurgemeente Venray, omdat Horst aan de Maas wil aanhaken bij eventuele bezwaren richting Defensie.

De portefeuillehouder ging niet in op de concrete vragen van de SP over de milieueffecten, zoals de uitstoot van CO2  en fijnstof, maar ook de gevolgen voor toerisme en recreatie.

Voorlopig is de SP wel blij met het standpunt van het college. De SP-fractie wacht verdere ontwikkelingen af en blijft in gesprek met de fracties van de SP in de andere gemeenten die met vliegbasis De Peel te maken hebben.