Vragen SP over reclameborden NGB langs A73

17 augustus 2019

Vragen SP over reclameborden NGB langs A73

Foto: - / -

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft aan B&W gevraagd of het college haar beleid met betrekking tot het verbod op reclameborden langs de A73 heeft aangepast. De SP-fractie vraagt dat naar aanleiding van de plaatsing van een groot aantal reclameborden nabij de kippenstallen van het Nieuw Gemengd Bedrijf langs de A73.

Eerder, in de periode 2011-2012, heeft Horst aan de Maas in het kader van Handhaving acties gericht op het verwijderen van een spandoek van de Vereniging Behoud de Parel inzake de komst van het NGB. Ondanks een beroep op de vrijheid van meningsuiting door de vereniging bleef de gemeente bij haar besluit werd het spandoek uiteindelijk toch verwijderd door de gemeente. De gemeente beriep zich daarbij op de verkeersveiligheid. Het spandoek zou de aandacht van de weg afleiden en wees op het verbod op het plaatsen van borden langs de A73.

Nu er toch weer reclameborden langs de A73 staan, vraagt de SP zich af of het beleid gewijzigd is. Als dat het geval is, wil de SP weten waarom dat beleid gewijzigd is. Indien het beleid niet gewijzigd is, vraagt de SP waarom er richting de reclame-uitingen nabij het NGB géén actie wordt ondernomen, waar dat eerder bij protestborden tegen datzelfde NGB wél het geval was.