Er moeten nu keuzes gemaakt worden.

20 juli 2019

Er moeten nu keuzes gemaakt worden.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 2 juli 2019 zijn de kadernota en de eerste bijstelling van de begroting besproken. Dit is het moment om kaders mee te geven voor de begroting van 2020 en te controleren of het gevoerde beleid van het afgelopen jaar geslaagd is. De SP is erg kritisch op het gevoerde beleid van het huidige college.

We zien dat de druk op het sociaal domein toeneemt, niet alleen bij jeugdzorg maar over de gehele breedte. Uiteindelijk komt het huidige tekort in het sociaal domein uit op een miljoen euro. Volgens de SP betekent dit dat er keuzes gemaakt moeten worden. Wat heeft prioriteit en wat kan wachten of kan helemaal van tafel?

Het is niet uit te leggen dat we momenteel een tekort hebben van een miljoen euro op de Jeugdzorg en er toch gekozen wordt voor het bouwen van een nieuw zwembad en de verbouw van het Gasthoês met jarenlange subsidieverstrekking. Een absoluut onwenselijke ontwikkeling.

Alle partijen hebben al vaker aangegeven dat er niemand tussen wal en schip mag vallen als het om zorgverlening gaat dus het komende jaar is het moment om de daad bij het woord te voegen. Eén ding is voor de SP helder: iedereen die zorg nodig heeft, moet deze ook krijgen en daar is veel geld voor nodig. Als dit voor grotere tekorten zorgt dan moeten we keuzes maken en staat goede zorg voor onze inwoners op de eerste plaats.