Zorgen over aanpassingen verkeersregels Doolgaardstraat Horst

19 juli 2019

Zorgen over aanpassingen verkeersregels Doolgaardstraat Horst

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Bewoners aan de Doolgaardstraat en ouders en leerkachten van de Doolgaardschool maken zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Doolgaardstraat. De Doolgaardstraat is voortaan een voorrangsweg en dat kan volgens bewoners, school en de SP gevaarlijke situaties opleveren, onder andere rondom basisschool de Doolgaard. Dat betoogde Aniet Fonteyne aan het begin van de gemeenteraadsvergadering van Horst aan de Maas van dinsdag 18 juni 2019.

SP-raadslid Fonteyne meldde aan de raad dat de basisschool zich zorgen maakt om de verkeersveiligheid voor de 400 leerlingen. Waar eerst het verkeer afgeremd werd door de wegen van rechts, waaraan voorrang verleend moest worden, kan er in deze situatie volgens de SP-woordvoerder op volledige snelheid doorgereden worden. De buurtbewoners en de basisschool werden verrast door de aanpassingen. Zij zijn niet eerder op de hoogte gebracht van de plannen.

Het is voor de bewoners van de Doolgaardstraat niet de eerste keer dat ze hun zorgen uiten met betrekking tot plannen ten opzichte van verkeersveiligheid in de Doolgaardstraat. Eerder hebben de bewoners samen met de SP met succes gepleit om van de Doolgaardstraat geen doorgangsweg te maken.

Het SP-raadslid wees er op dat er in het verleden al wat maatregelen genomen zijn. Zo mogen bewoners tegenover de school - zeg maar tussen de Torenstraat en het zebrapad - geen auto’s parkeren op straat. Dat heeft er toe geleid dat veel bewoners op eigen kosten opritten naast hun huizen hebben aangelegd. Maar 's morgens en 's middags staat de straat toch behoorlijk vol met auto’s van ouders die hun kinderen afzetten en ophalen van school. Ook hierbij geldt weer dat - door de aangepaste situatie - de snelheid van het verkeer nu niet meer wordt afgeremd door de voorrangssituatie.

Wethouder Beurskens (Essentie) stelde als reactie op het betoog van Fonteyne, dat de gemeenteraad enkele jaren geleden het verkeers- en vervoersplan heeft vastgesteld en daarin is opgenomen, dat de Doolgaardstraat "geuniformeerd" wordt in wegclassificatie met de Wetsingel, net als de Doolgaardstraat deel uit makend van de centrumring. De aanpassing van de verkeersregels zouden aangekondigd zijn in een artikel in het weekblad Hallo. Maar Beurskens kon zich voorstellen dat niet iedereen dat artikel gelezen heeft.

Met de Doolgaardschool wordt in gesprek gegaan over aanvullende maatregelen, zo stelde Beurskens. Fonteyne vond het onbegrijpelijk dat dat nu pas gebeurd. Beurskens gaf toe dat er met het schoolbestuur eerder overleg had moeten plaats vinden, vóórdat de verkeerssituatie op de Doolgaardstraat aangepakt zou worden.

Aniet Fonteyne gaf aan dat de Doolgaardstraat een 50 kilometerweg is en de zijwegen zitten op 30 kilometer per uur. Zij pleitte er voor om voor de Doolgaardstraat - zeker ter hoogte van de Doolgaardschool - , ook een maximum van 30 kilometer te laten gelden. Dat zou volgens de SP veel veiliger zijn. Beurskens zegde toe dat hij dat voorstel nader gaat onderzoeken en daar nog op terug zal komen in de raad. zo zullen er onder andere tellingen gehouden worden. Maar in verband met de schoolvakantie zal het eind augustus/september pas echt duidelijk worden wat dit onderzoek voor eventueel te nemen maatregelen zal betekenen.

Overigens heeft het college de suggestie van de SP - 30-km-limiet instellen - inmiddels overgenomen. Onlangs zijn er namelijk 30-km-borden geplaatst ter hoogte van de Doolgaardschool. En er staan borden bij de school met parkeerverbod van maandag t/m vrijdag 08.00 tot 16.00 uur. Het ziet er allemaal tot dusver ‘tijdelijk’ uit, dus afgewachten moet worden of deze maatregelen gehandhaafd blijven.