De verkeerde afslag

2 juni 2019

De verkeerde afslag

Foto: - / -

Tijdens de raadsvergadering van 21 mei 2019 heeft de gemeenteraad de gemeentelijke visie op ‘Afslag 10’ besproken. In deze visie geeft het college aan op welke wijze in ‘Afslag 10’ sport, kunst, cultuur en onderwijs moeten samenkomen. Historische elementen die de oorsprong van het gebied (De Kasteelse Bossen/de Moelbêrebos) vertellen, moeten versterkt worden. Positieve gezondheid is een belangrijk speerpunt. Er moet ruimte zijn voor groei en ontwikkeling; lees hier vooral de groei en ontwikkeling van gebouwen.

De coalitiepartijen waren enthousiast over de plannen. Ze wilden “de reis” wel maken, ook al weten ze niet precies wat de eindbestemming is. De SP is terughoudend. Het is een grote vraag of je miljoenen euro’s uit moet geven als we de eindbestemming nog niet kennen.

Samenwerking tussen verenigingen op het gebied van duurzaamheid, inkoop, accommodaties, onderwijs enzovoorts is toe te juichen. Daar staat de SP volledig achter. Maar de SP betreurt het dat de gemeentelijke visie vooral gericht lijkt op een gebiedsontwikkeling met “internationale allure”. Het zwembad en sporthal de Berkel moeten volgens het college verplaatst worden. De ruïne wordt een verkapte gymzaal om aan te sluiten bij ‘Afslag 10’.

De aantrekkende werking van ‘Afslag 10’ op verschillende sportverenigingen en de investeringen die daarmee gepaard gaan, zorgen voor problemen in andere dorpen. Daar hebben we als gemeente geen geld meer voor faciliteiten, waardoor de levensvatbaarheid van verenigingen in die kleine kernen ernstig in het geding komt.

In de discussie over ‘Afslag 10’ zijn nut en noodzaak erg belangrijk. Al helemaal omdat de totale investering op tientallen miljoenen euro’s uitkomt. De SP vindt “op reis gaan” en de eindbestemming niet precies weten maar ondertussen wel alvast miljoenen euro’s uitgeven geen goed idee.

Samenwerking tussen verenigingen en waar nodig investeren op de Horster maat, zodat ook het dorp Horst levendige verenigingen houdt, juicht de SP toe. Grootschalige gebiedsontwikkeling waardoor er geen geld meer overblijft voor verenigingen in de overige dorpen, daar kan de SP niet achter staan. De SP heeft  daarom een andere afslag genomen: investeren op Horster maat. Dus geen verplaatsing van zwembad en sporthal en de samenwerking van Horster verenigingen verder ondersteunen.