SP: "Geen uitbreiding budget verbouwing Gasthoês"

4 april 2019

SP: "Geen uitbreiding budget verbouwing Gasthoês"

Foto: Wim Moorman / Horst Sweet Horst

Dinsdag 2 april heeft de gemeenteraad van Horst aan de Maas - voor het eerst onder leiding van de nieuwe burgemeester, Ryan Palmen - in meerderheid besloten dat zo'n vier miljoen euro méér uitgegeven  wordt aan de verbouw van 't Gasthoês. Dat bedrag komt boven op de 12,5 miljoen die de gemeente al uitgetrokken heeft voor de verbouw. De SP heeft tegen deze forse uitbreiding van het budget gestemd. Bart Cox, de fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad geeft een toelichting.

Verantwoordelijk wethouder Han Geurts (CDA) vroeg een extra bedrag van 1,9 miljoen euro om het gebouw duurzaam te maken en nog eens 1,5 miljoen euro voor wat de wethouder ‘extra ambities’ noemt. Geurts wil van de huidige kleine zaal met vlakke vloer een middelgrote theaterzaal maken met een verplaatsbare tribune. Ook wil Geurts de 1,5 miljoen deels gebruiken voor uniform meubilair, zodat het Gasthoês een mooie uitstraling krijgt. Verder moest de wethouder dinsdag nog bij de raad aankloppen voor een derde bedrag: er is immers ook nog eens zes ton extra nodig omdat er een foutje in de berekening van de btw is gemaakt!

Vraag: Hoe is de raadsvergadering over dit belangrijke agendapunt verlopen?
Bart Cox: "De SP heeft in eerste instantie er voor gepleit om de behandeling van het voorstel voor uitbreiding van het budget uit te stellen, omdat we over onduidelijke en onvolledige financiële onderbouwing beschikten en we als raad daardoor geen goed overwogen besluit konden nemen. Met uitzondering van de VVD stemden de fracties van CDA, Essentie, D66/GroenLinks en PvdA tegen dit voorstel. Vervolgens werd het voorstel dus toch gewoon in behandeling genomen".

Vraag: En toen?
Bart Cox: "Alle fracties kregen de gelegenheid hun mening over het voorstel naar voren te brengen. Ik heb namens de SP gesteld dat we als SP best bereid zouden zijn om mee te denken over het duurzaam maken van 't Gasthoês als de wethouder zou kunnen aantonen dat dat rendabel zou zijn. De investeringen zouden zichzelf misschien wel kunnen terugverdienen. Maar met de onvolledige cijfers en slechte uitleg van de wethouder heeft de SP geen vertrouwen in een zonnige toekomst. De SP vroeg dan ook om een compleet beeld van de exploitatie. Dat kwam er niet! Voor de rest hebben we gesteld dat er door de raad heldere kaders zijn gesteld en  daar is 12,5 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Dat vonden wij als SP al een hoog bedrag, maar de raad heeft dat nu eenmaal beschikbaar gesteld. Wat de SP betreft moet de wethouder het er nu in principe met die 12,5 miljoen mee doen. Ik heb verder voorgesteld om het verbouwplan zo aan te passen dat er een bezuiniging gerealiseerd kan worden, zodat er financiële ruimte ontstaat om de duurzaamheidsplannen door te voeren. Maar - zo heb ik benadrukt - die bezuiniging mag niet ten koste gaan van de bibliotheek, waarvoor in de plannen van het college zonder overleg met de gemeenteraad al oppervlakte is wegbezuinigd. Verder heb ik namens de SP gevraagd of de wethouder kon verzekeren dat dit de laatste keer was dat hij extra krediet komt vragen. Helaas bleef de wethouder herhalen dat hij de mogelijkheid om nog meer geld te vragen openlaat!"

Vraag: Stonden jullie alleen in jullie standpunt?
Bart Cox: "Wat het zogenaamde "rekenfoutje" met de btw betreft vinden alle fracties het "zuur", maar ze kunnen - zeggen ze - er uiteindelijk wel mee leven... Wij als SP in ieder geval duidelijk niet! Ik heb aangegeven dat de wethouder onvolledige en te late informatie heeft verstrekt over de rekenfout met de btw. Daar kunnen we als SP zeker niet mee leven".

Vraag: Wat heeft de SP - samenvattend - uiteindelijk gestemd?
Bart Cox: "Naast de afwijzing van het bedrag om het "btw-foutje" te herstellen hebben we ook het bedrag van 1.9 miljoen voor duurzaamheid afgewezen. De SP heeft aangegeven dat 'duurzaamheid' belangrijk is maar dat de uitvoering daarvan binnen het huidige budget moet plaatsvinden. En wat betreft het bedrag van 1,5 miljoen voor de inrichting: we hebben - samen met de VVD - aangegeven dat het ambitieniveau dan maar omlaag moet en dat we hier geen geld voor beschikbaar willen stellen. Daarin vonden we D66/GroenLinks overigens aan onze zijde. Tenslotte heeft de SP ingestemd met een zogenaamde "motie van treurnis" die de VVD indiende om duidelijk te maken dat het gedrag van wethouder Geurts niet acceptabel is".

Vraag: En nu?
Bart Cox: "Het college van B&W heeft met alleen instemming van CDA, Essentie, en de PvdA nu groen licht gekregen om vier miljoen extra uit te geven. En wethouder Geurts (CDA) kon dus niet garanderen dat er in de toekomst niet nóg meer geld bij moet. Schandalig eigenlijk. Als SP blijven we de vinger aan de pols houden, maar daarbij zijn we wel afhankelijk van de informatie die we van de wethouder krijgen. En daar heeft het helaas ook steeds aan ontbroken in deze kwestie. In die zin blijft het nog even afwachten hoe de zaken zich verder ontwikkelen".