Kaders voor een volwaardige bibliotheek

15 april 2019

Kaders voor een volwaardige bibliotheek

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De gemeente Horst aan de Maas is bezig met het opstellen van een nieuwe bibliotheekvisie en tijdens de bijeenkomst van 9 april 2019 kon de gemeenteraad kaders meegeven voor die visie.

De SP heeft met het onderzoek “Een volwaardige bibliotheek in Horst aan de Maas” (lees hier meer over dat onderzoek) invulling gegeven aan deze kaders. Met honderden handtekeningen en enquêtes voelt de SP zich zeer gesteund in haar standpunt. Horst aan de Maas moet over een volwaardige bibliotheek beschikken waar alle bibliotheekfuncties goed uitgevoerd kunnen worden.

Huisvesting is voor een bibliotheek erg belangrijk. Een gunstige ligging en voldoende ruimte zijn essentieel om het bibliotheekwerk goed te kunnen doen. De huidige locatie in de Librije is kennelijk te duur, maar het aantal vierkante meters in de plannen voor het Gasthoês is erg klein. Dit neemt niet weg dat de SP tijdens de bespreking van de bibliotheekvisie het Gasthoês als locatie wel heeft meegenomen in de afwegingen. De plannen zijn in een vergevorderd stadium en de voor- en nadelen van het Gasthoês mogen we dan ook niet onbesproken laten.

Ook de SP ziet kansen voor de bieb in het nieuwe Gasthoês, mits er voldoende ruimte beschikbaar komt om het bibliotheekwerk goed te kunnen doen. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad: "De verschillende activiteiten kunnen elkaar ondersteunen als de bieb maar een zelfstandig functionerende organisatie blijft. Het belangrijkste punt zijn de mensen. Niet alleen de gebruikers maar ook het personeel. In de Hallo van 11 april jl. stond helaas een foutief geciteerde uitspraak van mij als SP-woordvoerder. Even voor alle duidelijkheid: kwaliteit moet gewaarborgd worden door de inzet van professionele krachten die ondersteund kunnen worden door vrijwilligers".

Horst aan de Maas verdient een volwaardige bibliotheek waar iedereen de rust en ruimte krijgt om zich te ontwikkelen op het gebied van onder andere lezen, schrijven, taal, cultuur en debat.