Wat te doen met de poen? Een alternatief!

25 maart 2019

Wat te doen met de poen? Een alternatief!

De komende drie jaar heeft de gemeente Horst aan de Maas zo’n € 40 miljoen te besteden voor extra investeringen en extra uitgaves. Het lijkt er op dat de huidige coalitie (CDA, Essentie, D66/GroenLinks en PvdA) dat geld vooral uit wil geven aan prestigeobjecten. Denk aan Afslag 10, de verplaatsing van het zwembad en de sporthal en de verbouwing van ’t Gasthoês. Daarop heeft de SP in de laatste raadsvergadering fikse kritiek geuit (zie bijlage). De SP wil vooral geld uitgeven aan zaken die nuttig en noodzakelijk zijn voor alle burgers van Horst aan de Maas.

Wat zou de SP met al dat geld gaan doen?

Uitgangspunt voor de SP is en blijft dat we alleen geld uitgeven aan dingen die noodzakelijk zijn. Is er geld over dan kan dat worden gebruikt voor leuke dingen. We zouden eerst investeren in een goede en veilige oplossing voor de stationsomgeving, met zeker een tunnel onder de Stationsstraat voor voetgangers en fietsers.

Goede scholen zijn essentieel voor onze kinderen, ons belangrijkste bezit. Problemen met huisvesting lossen we snel op. Het scholenprobleem in Sevenum wordt dus niet doorgeschoven naar 2025, maar wordt nu aangepakt.  Verder komt er nú een oplossing voor de situatie van OBS Weisterbeek in Horst. En die oplossing bestaat niet uit een hervestiging van deze school in het Junior College van het Dendron, maar uit een vernieuwing van de huidige school of nieuwbouw in het voedingsgebied van deze school.

Verder blijven we investeren in alle dorpen door te zorgen voor goede voorzieningen, zowel binnen- als buitenaccommodaties. Sluiten van gymzalen in de dorpen is wat de SP betreft niet aan de orde, ook al is de bezettingsgraad daar soms laag. Accommodaties zijn essentieel voor de leefbaarheid van dorpen en kernen.

En natuurlijk zorgen we voor voldoende geld op de bank voor de tegenslagen die nu al volop naar voren komen. Denk daarbij aan ’t Gasthoes, de tunnel, de brandweer en veel andere zaken. Ja, en als er dan geld over is, dan komen de leuke dingen.