Accomodaties in de dorpen van Horst aan de Maas

25 maart 2019

Accomodaties in de dorpen van Horst aan de Maas

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De gemeente Horst aan de Maas is al geruime tijd bezig met een nieuw accommodatiebeleid. Onze gemeente telt zestien dorpen met ieder een verscheidenheid aan verenigingen. Ieder dorp heeft - op verzoek van B&W - een blauwdruk ingeleverd waarbij ze zelf op zoek zijn gegaan naar hoe het verenigingsleven en de accommodaties die daarbij nodig zijn toekomstbestendig ingevuld kunnen worden. Op basis daarvan heeft B&W een planning gemaakt. Daarin staat wanneer welk dorp voorzien wordt van de nodige accomodatie(s). De SP heeft in de gemeenteraad van 19 maart 2019 een motie ingediend om een initiatief van drie volleybalclubs (uit Hegelsom, Meterik en America) voorrang te verlenen. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, licht de motie nader toe.

Bart Cox: "Een planning maken waarbij nut en noodzaak leidend zijn, is volgens de SP erg belangrijk, omdat het om ontzettend veel geld gaat en elke euro maar een keer uitgegeven kan worden. De SP is altijd kritisch geweest als het gaat om investeringen die op deze planning vooruitlopen en maakt hier altijd de afweging of het nuttig en vooral noodzakelijk is. Leefbaarheid in de dorpen, levensvatbaarheid van de verenigingen en de kosten zijn de drie pijlers waar de SP haar keuzes op baseert. Dat geldt ook in de afweging met betrekking tot het initiatief van de drie volleybalverenigingen uit Hegelsom, Meterik en America".

Foto: - / -
Vraag: Tijdens de raadsvergadering van 19 maart jl. heeft de SP een motie ingediend voor het verkrijgen van de investering voor een nieuwe sporthal voor V.C. Trivia. Deze vereniging is ontstaan door de fusie van HVC Hegelsom, VCM Meterik en AVOC America. Waarom zou dit initiatief voorrang moeten krijgen?

Bart Cox: Van onderop is er een samenwerking opgebouwd om alle drie de verenigingen levensvatbaar te houden en het niveau van de verschillende teams op peil te houden. Als de gezamenlijke accommodatie niet snel genoeg gerealiseerd wordt, zou het zomaar kunnen dat VC Trivia net zo snel weer verdwijnt als dat ze ontstond omdat ze geen gezamenlijke accommodatie op korte termijn krijgt. Dat is volgens de SP niet wenselijk omdat we dan een noodzakelijk initiatief van onderop om zeep zouden helpen. Het college lijkt prestigeprojecten (red.: denk aan een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal in Afslag 10) een hogere prioriteit te geven dan investeren in leefbaarheid in kernen en levensvatbaarheid van verenigingen".

Vraag: Helaas stemden de meeste fracties niet in met de motie van de SP omdat ze de investeringsvolgorde van het college aan willen houden en het voorstel de integraliteit niet ten goede zou komen. Wat vind je daarvan?

Bart Cox: "Dat is natuurlijk onzin. Het college heeft een prioritering aangegeven wanneer welke investering gedaan moet worden. B&W heeft de investering voor een nieuw zwembad in hetzelfde jaar gepland als de nieuwe sporthal voor VC Trivia. De SP weegt de keuze dus juist integraal (red.: in samenhang) af als we aangeven dat we een nieuw zwembad geen noodzakelijke keuze vinden en deze gelden liever uitgeven aan een goede sporthal voor VC Trivia".