Toekomst Omroep Reindonk

10 februari 2019

Toekomst Omroep Reindonk

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Kritische en onafhankelijke journalistiek is erg belangrijk. Het wordt ook wel eens de waakhond van de democratie genoemd. De SP vindt dat deze taak ook op gemeentelijk niveau goed uitgevoerd moet worden met een streekomroep – in ons geval Omroep Reindonk – die deze verantwoordelijkheid aankan. In de gemeenteraad staat het voortbestaan van Omroep Reindonk terdiscussie. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad, laat er zijn licht over schijnen.

"Reindonk heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad en wil samen met Omroep Venlo een doorstart maken om het niveau weer op professioneel niveau te krijgen. Dit betekent dat de omroep, net als de Venlose collega, € 2,55 per inwoner aan subsidie zou moeten krijgen, in totaal een jaarlijkse subsidie van bijna € 108.000. Op dit moment komt men in onze gemeente niet verder dan een eenmalige subsidie van € 50.000. Omroep Reindonk geeft aan dat ze haar taken als omroep hier niet mee uit kan voeren.

Hoe belangrijk vindt het college informatievoorziening nu eigenlijk? De bibliotheek vroeg niet al te lang geleden ook om een extra bijdrage van de gemeente om haar taken goed uit te kunnen blijven voeren. Tevergeefs. Niet genoeg geld naar een omroep en ook niet naar een bibliotheek.

Hier komt nog eens bij dat zowel Omroep Reindonk als de bibliotheek gehuisvest zouden moeten worden in het nieuwe Gasthoês. Er wordt altijd gezegd dat het om mensen gaat en niet om stenen, maar de SP betwijfelt of dat ook wel echt voor dit college geldt".