Een groen Horst aan de Maas en de energierekening omlaag

18 februari 2019

Een groen Horst aan de Maas en de energierekening omlaag

Foto: SP / SP

De gemeente Horst aan de Maas heeft dit jaar De Green Leaf Award gewonnen. Een prijs van € 75.000 die moet worden besteed aan initiatieven die zorgen voor groene groei en nieuwe banen. Een klein deel – 5000 euro – gaat naar Energie Kronenberg, een plan van een groep enthousiaste burgers om Kronenberg energieneutraal te maken. Wat de SP betreft had dit best meer mogen zijn. We moeten namelijk echt aan de slag.

Dat bleek ook uit de in de gemeenteraad gepresenteerde “klimaatadaptatie”, ofte wel hoe wij ons aan moeten passen aan het veranderende klimaat. Wetenschappers zijn het er nog lang niet over eens hoe ver de aarde op zal gaan warmen, maar feit is dat er een klimaatakkoord is dat ook zijn weerslag heeft op Horst aan de Maas. Onderzoek toont dat er bij hevige regenval een kleine 700 gebouwen 10 cm of meer onder water komen te staan en nog zo’n 3150 gebouwen met minder dan 10 cm. De kosten om dit alles te voorkomen worden geraamd op 20 miljoen euro. Hoe gaan we dit betalen?

Ook hier kennen we klimaatspijbelaars en klimaatontkenners, maar feit is dat er iets MOET gebeuren. Dit alles met een rechtvaardige verdeling tussen rijk en arm, tussen bedrijven en burgers. Wij zijn heel benieuwd hoe de andere politieke partijen zich hierin op gaan stellen. Voor ons staat voorop dat de overheid regie moet nemen in een belangrijk thema als dit en erop toe moet zien dat lusten en lasten eerlijk worden verdeeld. Wij noemen dit klimaatrechtvaardigheid.

Graag gaan wij hierover ook met u in gesprek. U zult ons de komende tijd op allerlei plekken tegenkomen. Vanaf 23 februari starten we met de petitie ‘Verlaag de energierekening’. U kunt de petitie ook ondersteunen via onze website horstaandemaas.sp.nl