SP: bouw betaalbare woningen!

19 november 2018

SP: bouw betaalbare woningen!

Een van de onderdelen van de begroting – zoals die onlangs is vastgesteld -  is het uitvoeringsprogramma Wonen en Bouwen. Een van de uitdagingen in dit programma is het vergroten van het aantal huurwoningen waar de SP al jaren voor pleit. Er is een schreeuwend tekort aan betaalbare huurwoningen in onze gemeente.

In de jongerengemeenteraad ‘Zinnige Zaken’ gaven jongeren eerder aan graag hier te willen wonen na hun studie en hebben dit punt uitdrukkelijk op de agenda van de gemeenteraad gezet. Bij de begrotingsbespreking wees de SP daar op. Er zijn nog steeds percelen waarop een bouwbestemming ligt en die nu nog niet volgebouwd worden. In de oudere huurwijken in Horst staat de leefbaarheid onder druk en daar is fundamentele herstructurering nodig.

Genoeg reden om in te zetten op bouwen, bouwen en nog eens bouwen voor álle burgers die in Horst aan de Maas willen blijven of er willen terugkeren. Hierbij kan dan ook de samenstelling van dorpen, wijken en kernen nauwkeurig gemonitord worden met als resultaat een actieve, betrokken en leefbare gemeenschap.  Allemaal argumenten om snel aan de slag te gaan en geen mogelijkheid of middel te schuwen.

Volgens de SP kan dit het beste gerealiseerd worden door het instellen van een gemeentelijke woningcoöperatie, zodat de regie helemaal in handen is van de gemeente. Helaas waren alle andere politieke partijen tegen dit voorstel.

Toch lijkt er iets in beweging te komen. Vier van de zes politieke partijen in de gemeenteraad hebben aangegeven verder te willen praten over de invloed die de politiek heeft op de afspraken die onze wethouder maakt met Wonen Limburg. Wordt vervolgd dus!