Begroting 2019? Niet erg duidelijk!

19 november 2018

Begroting 2019? Niet erg duidelijk!

De afgelopen dinsdag stond de begroting voor 2019 op de agenda van de gemeenteraad en moest duidelijk worden waar de gemeente het komende jaar, en daarna, geld aan gaat uitgeven. De verwachte duidelijkheid over de plannen van het College kwam er echter niet.

Er lag geen plan voor de toekomst van de accommodaties, zoals waar het nieuwe sportpark voor Meterik en America komt te liggen en wat dit gaat kosten. Het college heeft gekozen voor een aanpak om de raad alvast in te laten stemmen met een bedrag voor de investering in deze accommodaties zonder een plan. Daar heeft de SP-fractie natuurlijk niet mee ingestemd, net zoals overigens de andere partijen. Eerst plannen, dan pas de centen!

De SP is uiteraard zeer benieuwd naar de plannen. Die zullen vooral beoordeelt worden op nut en noodzaak voor de gemeente en de gemeenschap.

Tijd voor feestjes is er wat de SP betreft (nog) niet. Zeker niet waar het gaat over het sociaal domein, zeg maar het gemeentelijk beleid voor wat zorg, welzijn, onderwijs, inburgering en dergelijke betreft. Daar wil men niet meer geld aan uitgeven dan in 2017. Gezien de tekorten in 2017 en 2018 betwijfelt de SP of iedere inwoner de zorg wel zal krijgen die hij of zij nodig heeft. Het College heeft naar aanleiding van de inbreng van de SP toegezegd dat iedereen de zorg blijft krijgen die men nodig heeft, ook al is het begrote geld op. Daarnaast werd ook aangegeven dat het extra geld voor armoedebestrijding onder kinderen nu ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

De komende weken zullen we op deze site een aantal onderwerpen uit de begroting verder toelichten. Dan kunt u zien waar de SP voor staat.