SP: Coalitiepartijen laten arme kinderen in de kou staan

3 september 2018

SP: Coalitiepartijen laten arme kinderen in de kou staan

Foto: Paul Geurts / SP

In 2017 heeft de regering besloten om extra geld ter beschikking te stellen om kinderen die rond de armoedegrens leven te helpen. Bij de voorbereiding van de begroting 2019 van onze gemeente blijkt dat het toenmalige college dit geld daar niet voor had gebruikt en dat het nieuwe college dat ook niet van plan is. De reden zou zijn dat er al genoeg voor deze kinderen gedaan wordt en dat er geen verdere ideeën zijn.

Reden voor de SP om op onderzoek uit te gaan. Er is contact gelegd met organisaties die zich bezig houden met het financieel ondersteunen van kinderen in armoede, zoals de Stichting Leergeld en het Jeugdsportfonds Limburg. Er is ook gesproken met mensen die voor financiële ondersteuning in aanmerking komen. Het blijkt dat nog lang niet alle kinderen bereikt worden en dat sommige ouders nog steeds schromen om gebruik te maken van deze regeling. Ook kwamen uit die gesprekken ideeën naar voren wat er nog aanvullend gedaan zou kunnen worden, zoals het verschaffen van kledingvouchers en diverse projecten die al in andere gemeenten lopen.

De SP heeft de verantwoordelijke wethouder gevraagd om alsnog toe te zeggen de gelden die daarvoor zijn bedoeld, ook echt te gaan gebruiken. Deze toezegging wilde hij niet doen, waarop de SP een motie indiende. Hierin werd het college opgeroepen om binnen 2 maanden met een plan te komen om dit geld wel te gaan besteden, bijvoorbeeld met alle informatie die bovenstaand is gegeven en die in de raad ook zijn benoemd. Erg verbaasd waren we dat geen van de andere partijen wilde instemmen. Zij vielen over het feit dat de gelden blijkbaar niet echt geoormerkt waren, maar gingen volledig voorbij aan het feit dat ze er wel degelijk voor bedoeld waren. Precieze woorden waren voor hen belangrijker dan de bedoeling van een regeling en het daadwerkelijk helpen van kinderen. Het verloop van het proces was blijkbaar belangrijker.

Bij vergelijkbare onderwerpen zeggen deze partijen altijd dat ze niemand in de kou laten staan. De nog niet bereikte kinderen levend rond de armoedegrens worden door hen volledig in de kou gelaten.