De zon gaat toch niet voor niets op?

20 augustus 2018

De zon gaat toch niet voor niets op?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De komende jaren zullen we met z’n allen steeds minder gebruik gaan maken van fossiele energie, zoals olie en gas en steeds meer van andere energievormen, afkomstig uit wind, water en zon. In Europa staat Nederland op het gebied van het gebruik van alternatieve energie bijna op de laatste plaats. "Niet minder dan een schande", stelt Thijs Lenssen, gemeenteraadslid voor de SP in Horst aan de Maas.

Volgens Lenssen, woordvoerder namens de SP, moet het gebruik van alternatieve energie versneld worden. "We moeten nog meer in gaan zetten op zonne-energie, opgewekt met zonnecellen. Elk dak dat ook maar enigszins geschikt is voor zonnecellen, wordt volgelegd met zonnecellen. Bij woningen gebeurt dit al volop, maar bedrijven lopen wat dat betreft nog achter. Er zijn gelukkig steeds meer bedrijven die wel zonnecellen gaan gebruiken".

Een en ander kan volgens de SP-woordvoerder bereikt worden door een beleid waarbij het gebruik van zonnecellen nog meer wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld door lagere OZB belastingen, goede voorlichting, en nog meer gunstige financieringsmogelijkheden. "Op grote hallen wordt het wat ons betreft verplicht om zonnecellen te leggen", aldus Lenssen.

De SP zal niet meewerken aan plannen om kostbare land- en tuinbouwgrond te gebruiken voor zogenaamde zonnevelden, volgens Thijs Lenssen. Minder geschikte gronden, zoals taluds van wegen (A73), mogen wat de SP betreft weer wel gebruikt worden voor zonnecellen.

En wie gaat dat dan allemaal betalen? Thijs Lenssen: "Dit zal door de samenleving betaald moeten worden, maar vooral door hen die het meeste energie gebruiken. Besef daarbij dat huishoudens slechts 15 tot 20 % van alle energie in Nederland gebruiken!"

"En nu aan de slag met zonnecellen, er is lang genoeg gepraat", besluit Lenssen diens verhaal.