De gemeenteraad. Hoe zit het nu eigenlijk?

1 juli 2018

De gemeenteraad. Hoe zit het nu eigenlijk?

Foto: - / Flicr

Niet iedereen weet wat de gemeenteraad precies doet. De nieuwe raadsperiode is weer begonnen en er worden afspraken gemaakt over hoe er de komende vier jaar gewerkt gaat worden en over welke onderwerpen er gesproken wordt en met wie. In dit artkel de spotlights op de "besloten vergadering".

Het is belangrijk dat burgers weten wat er in de politiek besproken wordt. Er wordt immers beslist over zaken die hen op enig moment raken. Daarom verbaast de SP zich over de vaagheid over wanneer iets vertrouwelijk besproken wordt of wanneer dat in alle openbaarheid gebeurd.

De reghel is nu: in een besloten vergadering wordt nu vastgesteld waar de gemeenteraad in beslotenheid over spreekt. Vreemde gang van zaken. De SP vindt beslotenheid goed als het gaat over personen, onderhandelingsposities of financiële consequenties, maar verder niet. De SP zet zich in om de politiek zo transparant mogelijk te maken.

B&W heeft aangegeven waar volgens haar de komende vier jaren haar “uitdagingen” liggen, zoals jeugdzorg, arbeidsmigranten en intensieve veehouderij. Er wordt steeds beschreven dat er samen met het bedrijfsleven naar oplossingen gezocht moet worden. Met het bedrijfsleven? Niet ook met de burgers? Moet daarom vaker achter gesloten deuren vergaderd worden? Wat de SP betreft moeten we er voor waken dat het bedrijfsleven niet de dienst uit gaat maken. De overheid is in onze ogen in eerste instantie verantwoordelijk voor haar inwoners en ze moet samen met haar inwoners werken aan oplossingen voor de genoemde “uitdagingen”.

De coalitiepartijen zeggen dat ze de “uitdagingen” samen met de oppositiepartijen (SP en VVD) willen oplossen. Op zich mooie woorden, maar daar zijn geen achterkamertjesbijeenkomsten voor nodig. Democratie gaat niet alleen over meerderheden, maar ook over rekening houden met de minderheid. En sowieso moet het beleid van die meerderheid goed gecontroleerd worden, Dat is een belangrijke taak van de oppositiepartijen die echter wel bemoeilijkt wordt als je achter gesloten deuren vergadert.

Kort samengevat: het heeft er alle schijn van dat de politiek graag samen in beslotenheid beslist over wat er voor onze inwoners van belang is. De SP doet hier niet aan mee. SP-fractievoorzitter Bart Cox: "Wij werken samen met onze inwoners aan oplossingen voor de 'uitdagingen' die op ons af komen".