Gemeenteraad Horst aan de Maas unaniem: er moet snel beleid komen met betrekking tot huisvesting arbeidsmigranten

6 juni 2018

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

"Wilt u dat niet doen...!" Zo maande de voorzitter van de gemeenteraad, burgemeester Ina Leppink-Schuitema, de burgers op de publieke tribune, toen ze spontaan applaudisseerden voor de toespraak van Paul Geurts van de SP-werkgroep (huisvesting) arbeidsmigranten. Geurts ging in op de problemen die opdoemen in Horst aan de Maas met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten (zie ook het artikel over de oprichting van de SP-werkgroep Arbeidsmigranten). Hij verzocht het college van B&W snel te handelen. De gemeenteraad was het - net als de mensen op de publieke tribune - met hem eens: er moet snel (nieuw) beleid komen!

Na de toespraak van Paul Geurts (zie bijlage) kregen de verschillende fracties in de raad de gelegenheid te reageren. Alle fracties gaven aan dat het ging om een belangrijk onderwerp, dat hun volle aandacht verdiende. En zij erkenden - evenals CDA-wethouder Vorstermans - de hoge urgentie van het probleem. De SP diende bij monde van Sonja van Giersbergen een motie in (zie bijlage), waarin ze B&W verzocht "op korte termijn de gemeenschap van Horst aan de Maas optimaal te informeren over de plannen betreffende huisvesting van arbeidsmigranten; een dialoog aan te gaan met de gemeenschap over het voorgenomen beleid en de burgers optimaal de mogelijkheid te bieden mee te praten over en invloed uit te oefenen op dat beleid; in afwachting daarvan alle procedures die leiden tot het wel/niet verlenen van een vergunning voor huisvesting van arbeidsmigranten stil te leggen en tenslotte streng te handhaven – indien nodig met extra capaciteit - op het tóch zonder vergunning én vooral zonder in dialoog te treden met omwonenden realiseren van huisvesting voor arbeidsmigranten, zodat burgers/omwonenden niet meer overvallen worden door ondernemers die slechts uit zijn op hun eigen gewin, zonder rekening te houden met de omgeving".

Wethouder Vorstermans adviseerde de raad in zijn reactie de motie niet te ondersteunen. De fracties van D66/Groen Links, PvdA, Essentie, CDA en VVD volgden hem in dat advies. Vorstermans gaf wel aan, als reactie op de inhoud van de motie, dat er tussen gemeenteraad en college van B&W nog vaak gesproken gaat worden over het beleid ten aanzien van arbeidsmigranten. Vorstermans zei toe snel met nieuw beleid omtrent de huisvesting van arbeidsmigranten te zullen komen, indachtig het verzoek van de werkgroep. Vorstermans benadrukte dat de dialoog – zoals bepleit in de toespraak – inderdaad van groot belang is en dat daarvoor het initiatief moet liggen bij de ondernemer (de ondernemer is “in the lead”, zoals hij het formuleerde). Hij is het eens met de urgentie van de kwestie.

De fractievoorzitter van Essentie, Bram Hendriks, stelde dat het oplossen van de problemen niet eenvoudig zal zijn. Hij stelde dat hij niet wist wat er allemaal op de gemeente Horst aan de Maas af komt, maar dat zou veel zijn, verwachtte hij.

Bouten van de PvdA meende nogal wat suggestieve punten aan te treffen in de motie. Hij stelde dat we veel zaken nog niet weten. Verder meende hij dat de constatering dat er sprake was van “dubbele afhankelijkheid” van de arbeidsmigranten niet strookte met de constatering dat steeds meer arbeidsmigranten woningen huren bij de woningcorporatie of een woning kopen. En ze zouden niet langere tijd door uitzendbureaus gehuisvest mogen worden. Verder vond hij dat het niet (alleen) ging om wonen en werken, maar dat het zeker ook over integratie moest gaan. Hij was het wel eens met de werkgroep dat er zo spoedig mogelijk een dialoog moest gaan plaats vinden inzake het te voeren beleid. Hij stelde voor daar in de volgende raadsvergadering al besluiten over te nemen. Met als doel een dialoog met de burgers over het nieuwe beleid, dat een goed beleid moet zijn, waarin een balans gevonden wordt tussen economische belangen, goede huisvesting, de juiste aantallen en de juiste plekken.

D66/Groen Links en de VVD gaven aan het geen goed idee te vinden om de procedures voor vergunningverlening stil te leggen in afwachting van een beleid dat in samenspraak met de burgers tot stand is gekomen. Dat zou het belang van de ondernemers schaden. Zij vroegen de wethouder wel wanneer hij met concrete voorstellen zou komen. Het CDA sloot zich daar bij aan en moedigde de wethouder aan slagvaardig op te treden. Op de vraag van D66/Groen Links en VVD wanneer Vorstermans met concrete voorstellen zou komen, gaf hij aan, dat hij voor de volgende raadsvergadering een aanzet wil geven met een voorstel hoe het proces zou kunnen verlopen.

Paul Geurts over de discussie in de gemeenteraad naar aanleiding van zijn toespraak: "Al met al kunnen we voorzichtig concluderen dat de gemeenteraad en de wethouder overtuigd zijn van de urgentie van de problemen en snel met concreet beleid zeggen te willen komen. Het is altijd maar afwachten, of ze dat dan ook doen, maar we kunnen ze er nu op aanspreken, als ze dat niet doen. Maar ik ben overwegend positief over het resultaat".