Motie SP en D66 inzake Intensieve Veehouderij door CDA, PvdA en Essentie afgewezen

10 mei 2017

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 9 mei 2017 werd gediscussieerd over een nieuw Bestemmingsplan Buitengebied en dan meer in het bijzonder over de Intensieve Veehouderij (IV) in dat buitengebied. SP en D66 pleitten voor een tijdelijk stop op de ontwikkelingen in het buitengebied, tot dat het bestemmingsplan definitief is vastgesteld en er voldoende aandacht is besteed aan de bescherming van de volksgezondheid.

De gemeente Horst aan de Maas is tot stand gekomen door een fusie van een drietal gemeenten (Sevenum, Meerlo en Horst aan de Maas), die ieder een apart bestemmingsplan Buitengebied kenden. Alle plannen waren toe aan herziening (verplicht na 10 jaar) en daarom is besloten die plannen in elkaar te schuiven en nieuwe inzichten toe te voegen. Aan het einde van dit jaar moet het nieuwe Bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld worden. Besloten is de besluitvorming voor de totstandkoming van het plan op te delen in stukken (‘thema’s’), waaronder het thema Intensieve Veehouderij.

Voorafgaande aan de behandeling van het agendapunt over het thema IV kregen zes belangengroepen de mogelijkheid in te spreken. Dat moest wel kort, benadrukte Van Rooij, de voorzitter van de raad. Alles bij elkaar – zo stelden de regels – mocht maximaal 20 minuten “ingesproken” worden (hier kunt u de opnames van de gemeenteraadsvergadering bekijken – de insprekers beginnen na ongeveer 19 minuten).

In de discussie in de gemeenteraad - nadat de insprekers aan het woord zijn geweest - wijzen Thijs Lenssen (SP) en Jos Gubbels (D66) op de onrust van burgers met betrekking tot de IV, zoals ook blijkt uit de verhalen van de insprekers. Beiden bepleiten dat in het komende Bestemmingsplan Buitengebied aspecten worden overgenomen uit de Omgevingswet (die in 2019 wordt ingevoerd) met betrekking tot de negatieve effecten van de IV voor de volksgezondheid. Het college heeft daar te weinig oog voor. Zij bepleiten een tijdelijke “pas op de plaats” voor de ontwikkelingen in het buitengebied totdat een nieuw deugdelijk bestemmingsplan is opgesteld en vastgesteld. Daartoe dienen SP en D66 ook een motie in (zie bijlage).

Thijs Lenssen, woordvoerder van de SP, geeft aan dat hij geschrokken is van het ontbreken van maatregelen om de volksgezondheid te beschermen. "Als we de ontwikkelingen in de sector alleen aan de markt over laten, worden de problemen voor de burgers niet opgelost", volgens Lenssen. Hij pleit voor een duurzaam beleid (gebaseerd op “People, Planet, Profit"). Hij stelt voor een afstand van 1 km aan te houden tussen bedrijven onderling en bedrijven en woonkernen. Een uitbreiding boven de 1,5 ha moet niet meer mogelijk zijn, “groen” rondom het bedrijf moet binnen die 1,5 ha vallen, Landbouwontwikkelingsgebieden (LOG) dienen gewoon onderdeel uit te maken van het bestemmingsplan Buitengebied en nieuwe huisvesting kan alleen plaats vinden indien elders het aantal dieren afneemt. Ook pleit hij voor het toepassen van in Brabant al ingevoerde instrumenten als de Zorgvuldigheidsscore.

Omdat de gemeenteraad een volle agenda had en in tijdnood dreigde te komen, kapte de voorzitter van de gemeenteraad de discussie af. De fracties in de gemeenteraad mochten zich nog uitspreken over de motie en de discussie over de IV in het buitengebied wordt doorgeschoven naar een volgende raadsvergadering. De coalitiepartijen CDA, Essentie en PvdA wezen de motie van de oppositie gedecideerd af. De "stop" die beide oppositiepartijen voorstaan en die de coalitiepartijen deden voorkomen als een definitieve stop op ontwikkelingen in het buitengebied, zou geweldige nadelige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij bedrijven. Ondanks nadere uitleg van D66 en SP dat het slechts om een tijdelijke stop zou gaan, volharden de andere partijen in hun afwijzing.

Voor een uitgebreider verslag van de discussie in de gemeenteraad kunt u het artikel lezen op de website van Behoud de Parel.