Kadernota 2018: Groen, vooral doen!

30 april 2017

Kadernota 2018: Groen, vooral doen!

Willen we goed voor onze huidige en toekomstige inwoners zorgen, dan moeten we allemaal - ook als gemeente - nog een flinke slag maken. Zeker gezien de ambitie om misschien ooit wel "de Gezondste Regio in Europa" te worden. Vergroening en verduurzaming zal nadrukkelijker in de praktijk doorgevoerd moeten worden. Bij de behandeling van de Kadernota - waarbij bepaald wordt waar we volgend jaar wel en geen geld aan uitgeven - heeft de SP daar nadrukkelijk aandacht voor gevraagd. De SP kiezt daarmee ook voor een beter Nederland, maar dan op haar manier.

De SP wil hebben dat er eindelijk werk wordt gemaakt van de sanering van de asbestdaken van zowel bedrijven als burgers, waarbij de overheid ook financieel ondersteuning biedt. De SP wil hebben dat vrijwel elke vierkant meter van de daken van de gemeentegebouwen die geschikt zijn, eindelijk worden voorzien van zonnecellen. Er lopen wel initiatieven, maar die gaan wat de SP betreft niet snel en ver genoeg. Verder wil de SP laten onderzoeken of de gemeentevoertuigen zoveel mogelijk geëlektrificeerd kunnen worden. Bij ontwikkelingen waarbij het milieu, omwonenden en toerisme hinder ondervinden, willen we vaker gaan kiezen voor deze belangen en minder vaak alleen maar voor de initiatiefnemer. "Groen doen" is ook de juiste keuze maken. Verder wil de SP hebben dat groeninpassingen die zijn afgesproken ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Thijs Lenssen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, is hartstochtelijk voorstander van zulk een "groen beleid". "Maar", zo stelt hij, "we kunnen ook zelf dingen doen. Zo hebben wij thuis sinds vier jaar zonnecellen. Dit is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar het geeft vooral een goed gevoel dat wij ons jaarlijkse stroomverbruik vrijwel volledig zelf opwekken". Lensen betoogt: "Hierdoor investeren we, persoonlijk, maar ook als overheid, samen in de toekomst van ons, maar ook van onze kinderen. Groen, laten we het vooral gaan doen!"