Column Bart Cox: Historische sensatie

30 april 2017

Column Bart Cox: Historische sensatie

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Het is weer bijna tijd om de vakantie te gaan boeken. Velen zullen eenmaal op hun bestemming aangekomen de cultuur gaan opsnuiven. Het bezichtigen van mooie oude gebouwen hoort hier dan natuurlijk ook bij. Dit kan een bepaald gevoel bij mensen oproepen en dit noemen we historische sensatie. Zelfs de overblijfselen zoals ruïnes geven ons het gevoel even terug in de tijd te zijn geweest. Voor deze historische sensatie hoef je helemaal niet ver te reizen. Sterker nog: binnen Horst aan de Maas is er ook veel te zien.

Neem nu de ruïne van Kasteel Huys ter Horst. Een perfect voorbeeld van een terugblik naar een ver verleden. Geniet en leer van de historie die we in onze eigen gemeente hebben.

Nu zijn er nieuwe plannen om de ruïne flink onder handen te nemen. Een interactieve sportruimte met videoschermen en het opmetselen van de toren. Als geschiedenisleraar vind ik dit pijnlijk om te zien. Waarom kunnen we niet gewoon genieten van wat er staat en het zijn eigen verhaal laten vertellen? Waarom moet er interactief gesport worden? Zou dit door de ligging komen?

Horster geschiedenis moet plaats maken voor korte termijn winstdenken. Eeuwig zonde. Dan nog de zogenaamde groene wanden. Dit is nu net een gebouw wat van mij niet landschappelijk ingepast hoeft te worden. Het is namelijk al eeuwen lang onderdeel van het landschap.