Kritiek SP en D66 op beantwoording vragen door B&W

12 februari 2017

Kritiek SP en D66 op beantwoording vragen door B&W

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Binnen de gemeenteraad en raadscommissies van de Gemeente Horst aan de Maas bestaat al langere tijd onvrede over de beantwoording van vragen door het College van B&W. Ook was er kritiek van raadsleden op de manier van vragen stellen door andere raadsleden. Thijs Lenssen, fractievoorzitter van de SP en Andries Brantsma, voormalig commissielid voor D66 hebben deze situatie nu in het openbaar aan de kaak gesteld door een brief te sturen aan het presidium (dagelijks bestuur van de gemeenteraad, bestaande uit de burgemeester, de vicevoorzitter van de raad, fractievoorzitters en de griffier). Al in 2015 kaartten zij dit aan bij het college, maar tot dusverre werd discussie over dit onderwerp steeds uit de weg gegaan.

Omdat het proces naar de mening van Lenssen en Brantsma nu al erg lang duurt en zij te weinig voortgang zien, hebben zij besloten om de informatie die voor handen is naar buiten te brengen. Dat besluit om de problemen openbaar te maken is vooral ook ingegeven door het feit dat de gesprekken over de kritiek tot nu toe in beslotenheid hebben plaatsgevonden.

In het plaatselijk weekblad "Hallo" licht SP-leider Lenssen een en ander nader toe. Wat betreft de kritiek van raadsleden op de manier van vragen stellen zegt Lenssen: “We zouden te kritisch zijn, te veel vragen stellen. Maar het enige dat wij willen is het proces verbeteren”. Lenssen geeft een voorbeeld: “Kijk maar naar het dossier van de Kasteelboerderij in Horst. Daar zijn zoveel vragen over gesteld, onder andere door de SP, die gewoon niet goed beantwoord zijn. En dan gaat het ons niet eens over het feit dat wij als partij het misschien niet eens waren met de plannen, maar om volledige informatie die we nodig hebben om een beslissing te kunnen maken.”

Lenssen wilde destijds in 2015 de raad toespreken over de in zijn en Brantsma’s ogen onjuiste manier van informatieverstrekking aan de raad, om zo de discussie op gang te brengen. Dat werd volgens hem niet toegestaan, maar Lenssen en Brantsma gingen wel in gesprek met burgemeester Kees van Rooij. Lenssen: “Er was mij beloofd dat de zaak in de openbaarheid besproken zou worden. In twee bijeenkomsten van de gemeenteraad, waaronder de 24-uurssessie in mei 2016, heb ik geprobeerd het onderwerp ter sprake te brengen, zoals was afgesproken met de burgemeester. Beide keren werd die discussie in de kiem gesmoord.”

“We zien nog steeds geen vooruitgang. Gemaakte afspraken zijn niet nagekomen en daarom willen we het proces op een ander niveau voortzetten”, schrijven Lenssen en Brantsma. Lenssen licht toe: “Nu is het genoeg geweest, we willen verder. Dan maar alles open en bloot op tafel. Niet als politiek statement vanuit twee oppositiepartijen, maar om processen in de gemeenteraad beter te krijgen. Dat zal wel tot commotie leiden en het wordt ons waarschijnlijk niet in dank afgenomen. We willen dit onderwerp gewoon, apolitiek, met z’n allen kunnen bespreken, want hier worden we samen beter van. Ik verwacht echter dat het presidium hier een stokje voor gaat steken. ”

Griffier Ruud Poels laat in de Hallo desgevraagd weten dat de brief is besproken in het presidium. “In november is door alle partijen in de gemeenteraad een motie aangenomen, waarin stond dat er een werkgroep wordt opgericht die het dualisme in de raad gaat onderzoeken. Deze werkgroep is inmiddels samengesteld en we hebben in het presidium besloten dat deze brief daaraan wordt aangeboden.” Poels wil niet ingaan op de vraag of het presidium zich herkent in de kritiek van D66 en SP. De brief staat eveneens op de lijst van ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 7 maart. Dan zal blijken of het doel van de twee - betere beantwoording van vragen door B&W - dichterbij komt.