Dodenherdenking in Sevenum

18 mei 2016

Dodenherdenking in Sevenum

Foto: SP

Op woensdag 4 mei was er weer de jaarlijkse dodenherdenking in Sevenum. Het oranje comité had een spreker uitgenodigd die zelf 13 jaar was tijdens de tweede wereldoorlog. De kinderen vroegen naar de angsten van deze man indertijd. Deze liet blijken dat hij erg bang was geweest en dat het een moeilijke tijd was.

Na deze indrukwekkende verhalen hadden we een dienst in de kerk opgeluisterd door het senioren- en een kinderkoor. In de dienst werd door de pastoor gevraagd te denken aan de slachtoffers in de landen waar nu nog oorlog is. Na de dienst was er een stille tocht naar het oorlogsmonument waarin de namen van de Sevenumse oorlogsslachtoffers gegraveerd staan. Er werden ook gedichten voorgelezen door verschillende kinderen en volwassenen.

Wat mij in het bijzonder raakte was dat het oranje comité ook kinderen betrekt in de jaarlijkse dodenherdenking. Het is  belangrijk dat kinderen beseffen dat er voor deze vrijheid geleden is en dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Het is groot goed om in vrijheid te mogen leven. Het zou zomaar anders kunnen zijn.