Kadernota volgens de SP

25 april 2016

Kadernota volgens de SP

Foto: SP

Op 12 april jongstleden heeft de gemeenteraad het college de kaders meegegeven waarmee het college aan de slag kan. Een kleine greep uit de voorstellen van de SP:

Geld reserveren voor de aanpak van alcohol- en drugsmisbruik bij jongeren: Meer geld voor voorlichting op het voortgezet onderwijs door GGZ verslavingszorg. Gemeentelijke handhavers veel vaker dan nu het geval is, te laten controleren in horeca en jeugdsozen. Meer geld erbij levert onderaan de streep een hoop geld op door minder zorg. De gemeente moet actief met bedrijven gaan kijken hoe we gebruik kunnen maken van de 100 miljoen die door de provincie is gereserveerd voor asbestsanering. Er komen de komende jaren velen zogenaamde statushouders hier wonen. (vluchtelingen/asielzoekers die mogen blijven). De SP wil een actief spreidingsbeleid en wil flink investeren in integratie. We hebben dit in het verleden in het land al vaker mis zien gaan met arbeidsmigranten. De gemiddelde vluchteling keert niet meer terug naar het land van herkomst. Vroegtijdige integratieprojecten, die pas eindigen als de integratie is geslaagd, is noodzakelijk voor acceptatie en om te voorkomen dat deze mensen aan de rand van de samenleving terecht komen. Meer investeren in preventieve bevolkingsonderzoeken. Bijvoorbeeld door actief achter mensen aan te gaan die niet of te weinig naar het consultatiebureau gaan. De kinderen op die leeftijd kunnen en mogen wat ons betreft niet de dupe worden van onverschilligheid, onvermogen en/of onwetendheid van hun ouders. Het Gasthoes, de SP houdt vast aan maximaal 5.000.000,- financiële bijdrage van de gemeente. Als de provincie of andere geldschieters mee financieren dan is dat meegenomen maar aan gemeentegelden wat de SP betreft dus max 5.000.0000,-. En bij alle grote financiële projecten een goede dekking en zonder te grote risico's. Maar wel alle 16 kernen toekomstbestendige accommodaties, dus niet alleen in Horst.