Gasthoes op Horster niveau

25 januari 2016

Gasthoes op Horster niveau

Foto: SP

Op dinsdag 2 februari wordt tijdens de raadsvergadering de revitalisering van het Gasthoes in Horst opiniërend besproken. Tijdens de commissie samenleving van dinsdag 19 januari was er de gelegenheid tot het stellen van technische vragen. Tijdens de commissie werd de doorrekening gepresenteerd die bij de plannen van de kopgroep hoorden. De inzet en het enthousiasme van de kopgroep was duidelijk zichtbaar in de plannen. Mensen uit verschillende verenigingen met verschillende kwaliteiten die samenwerken, dit is de kruisbestuiving die voor het nieuwe Gasthoes zo belangrijk zijn.

Dit project gaat namelijk over mensen en niet over stenen. Of dit duidelijk is bij wethouder van Rensch weten we niet. De kaders opgesteld door de gemeenteraad werden overschreden en er is gekozen voor een flinke aanbouw.

Om de creativiteit de vrije loop te laten is er duidelijk gekozen om nog geen rekening te houden met de financiën. De gepresenteerde plannen zouden rond de tien miljoen euro moeten gaan kosten. Als SP vinden wij het onbegrijpelijk hoe de wethouder deze plannen plus financiële onderbouwing heeft kunnen laten presenteren. Niet zo lang geleden zijn soortgelijke veel te dure plannen door de gemeenteraad terug naar de tekentafel gestuurd. Was de wethouder dit misschien al vergeten?
Hoe denkt de wethouder aan zoveel geld te komen? De begroting wordt sluitend gemaakt door uitrol- en aanloopsubsidies, betaald door de gemeente Horst aan de Maas. Dit maakt de financiële situatie van onze gemeente niet sterker. Deze onnodige risico’s worden dan ook nog niet in kaart gebracht.

We staan nog maar aan het begin van dit grote project en ook de gepresenteerde plannen staan in de kinderschoenen. De SP zal tijdens de raadsvergadering van dinsdag 2 februari pleiten voor een cultureel centrum op Horster niveau en geen schouwburg zoals het er nu uitziet.