De SP en de centen

16 december 2015

De SP en de centen

Foto: SP

In het afgelopen jaar is het U wellicht opgevallen dat de SP in de Raad, maar ook in de pers, vaker de aandacht trok met zijn standpunten over financiële zaken als het MJOP, de Kruisweide, de dakrenovatie van het  Gemeentehuis en natuurlijk de Begroting, vaker dan U mogelijk gewend was. De vraag is dan terecht of bij de SP geld belangrijker is geworden dan mensen? Nou, verre van dat zelfs. Het is echter wel zo dat de financiële middelen, die vanuit Den Haag naar de gemeentes gaan, minder zijn geworden. Beslissingen overigens, waar de SP vaker niet achter stonden of nog staan. Dit betekent namelijk ook minder middelen voor de mensen.

Het betekent dat we nog kritischer moeten zijn waar het geld wel en niet aan wordt uitgegeven. Het betekent ook dat wij kritischer kijken naar de uitgaves van het College, en tijdige, juiste en volledige verstrekking van financiële gegevens. Maar ons ook steeds de vraag stellen waar de gemeente voor dient te staan en waar niet.

Soms wordt de gemeente gevraagd om garant te staan voor bepaalde leningen. Uitgangspunt is dat de gemeente geen bank van lening is, die bij allerlei projecten bij tegenvallers voor de kosten op moet draaien. Als deze garantstellingen echt hard nodig zijn voor het algemeen belang en vooral om mensen te dienen, dan kan de gemeente daarvoor garant gaan staan. Dit geldt echter niet voor organisaties en instellingen die zelf over voldoende middelen beschikken, of die kunnen krijgen.

Dan zullen we kritisch zijn en zeker niet op voorhand meewerken.