Begroting

25 november 2015

Begroting

Foto: SP

Aan het einde van het jaar is het te doen gebruikelijk dat de begroting voor de komende jaren wordt behandeld. De SP is trots over wat we met deze raad tot nu toe gezamenlijk hebben bereikt. Mede omdat we voor ons gevoel oud zeer begraven hebben en er goed en met respect wordt samen gewerkt tussen de verschillende partijen. Desondanks zitten we niet voor niets in verschillende partijen. We denken over sommige standpunten allemaal weer net iets anders. Dat is ook de reden waarom de SP tijdens de begrotingsbehandeling kritisch was en niet klakkeloos instemde met de begroting die voor lag.

Eigenlijk krijgen we de begroting namelijk telkens alleen maar rond door geld uit de reserves te nemen. De SP is er niet principieel tegen dat er geld uit de reserves wordt genomen om sommige noodzakelijk gaten te dichten. Maar er komt er nog veel op ons af de komende jaren. Het samenvoegen van sportaccommodaties, het verbouwen/nieuwbouwen van het zwembad, het samenvoegen van scholen, het verbouwen van het gemeenschapshuis (Gasthoes) in Horst enz.

Al velen onvoorziene financiële tegenslagen zijn de afgelopen jaren de revue gepasseerd. De SP vreest, met alle majeure projecten die nog op stapel staan, dat je dan nog heel veel moet gaan bezuinigen, of je spaarpot leger en leger maakt. En wat hebben de inwoners van Horst aan de Maas aan geen lastenverhoging als daarvoor het niveau van bepaalde voorzieningen drastisch achteruit zullen gaan. De SP riep bij de begroting dan ook het college op om te kijken waar lastenverhoging billijk is. En vooral kritischer te kijken naar de grote majeure projecten die er aan staan te komen.  Tientallen miljoenen gaan die kosten. Eerdere grote investeringen die geld in het laatje zouden brengen, doen ons nu nog financieel bloeden. Dus geef alleen dat geld uit wat we hebben en gebruik de reserves slechts voor de noodgevallen.