Voedselbank in welvarend land?

22 augustus 2015

Voedselbank in welvarend land?

Foto: SP

Twee weken geleden kwam L1 met het bericht dat de voedselbank een tekort aan voedsel dreigde te krijgen. L1 zou in het najaar hier weer een actie houden voor het inzamelen van voedsel voor de voedselbank.

De SP vindt het een schande voor een beschaafde samenleving, zoals Nederland zich toch wilt noemen, dat we deze überhaupt nodig hebben. Natuurlijk heeft de SP veel respect voor de initiatiefnemers van de voedselbank om zo mensen te helpen die slachtoffer zijn geworden van de groter wordende verschillen tussen arm en rijk  in onze samenleving. Het zou ook niet mogen om overtollig voedsel zomaar weg te gooien. Prima dat er wordt gekeken om het goed te gebruiken

Onze gemeente kent ook armoedebeleid. De SP reageerde hierop met de woorden dat ze het dramatisch vindt dat wij anno 2014 een nota armoede beleid moesten goed of afkeuren in Horst aan de Maas. De SP legde de oorzaak neer bij het Haagse beleid. De wethouder reageerde hierop met de woorden dat armoede van alle tijden is. Ja, maar helaas ook altijd door de politiek in standgehouden of in de hand gewerkt. Aan veel wat met pijn en moeite is opgebouwd door onze ouders en veel ouderen van nu wordt weer geknabbeld. Met als slachtoffers weer de mensen die toch al kwetsbaarder zijn.Toch weer het gevolg van Politiek Den Haag.

Het is te gek voor woorden dat er nog steeds mensen zijn die denken dat de oorzaken van in de armoede terecht te komen aan de personen zelf ligt. Voor ons een reden om steeds zeer kritisch het Haagse beleid te volgen en in de Lokale politiek erop te wijzen dat veel oorzaken van de grote tweedeling in ons welvarend land liggen in het Haagse beleid van PVDA en VVD.