Onderhoud accommodaties: kloppen de cijfers?

6 april 2015

Onderhoud accommodaties: kloppen de cijfers?

Foto: SP

De gemeente Horst werkt voor het onderhoud aan de eigen gebouwen met een onderhoudsplan, vertaald naar een uitvoeringsplan. Dit is een prima systematiek mits goed toegepast. Door de samenvoeging met de gemeentes Meerlo en Sevenum, achterstallig onderhoud en nieuwe eisen heeft men hiervoor een nieuw plan opgezet (MJOP). De SP vindt dit een goede zaak, wij vinden goed en verantwoord financieel beleid belangrijk.

Bij de gebouwen zitten veel accommodaties die door verenigingen en stichtingen worden gebruikt. De informatie voor deze plannen heeft men in 2013 verkregen uit een schouw: een onderzoek naar de staat van deze gebouwen zodat men weet wat men in de toekomst nodig heeft.

Uit onderzoek van de SP is gebleken dat bij de schouw, zeker bij een aantal accommodaties, de verenigingen niet of amper zijn betrokken, terwijl dit wel was afgesproken. De verenigingen en stichtingen kennen hun accommodaties als geen ander, en maken de schouw beter. Ook lijkt het erop dat er reserveringen niet zijn meegenomen die de verenigingen zelf al hebben gedaan voor het groot onderhoud. Hierdoor dreigt dat groot onderhoud dubbel wordt gereserveerd, bij de gemeente en verenigingen, en dat de door de gemeente geschatte bedragen te hoog zijn.

Vorige week dinsdag zijn hier door de SP vragen over gesteld. Toen bleek dat alle partijen het er over eens zijn dat de wethouder aan dient te geven of de verenigingen en stichtingen zijn betrokken  bij de schouw en of daarbij de reserveringen van de verenigingen zijn meegenomen.

De geschatte kosten voor de accommodaties hebben namelijk rechtstreeks invloed op de discussie rondom de accommodaties en het mogelijk sluiten ervan.

We roepen verenigingen/stichtingen op contact op te nemen over dit onderwerp om samen te onderzoeken of de door de gemeente geschatte kosten kloppen, en zij betrokken zijn bij de schouw.