Zorgen om de zorg

20 oktober 2014

Zorgen om de zorg

Komende jaren komt er veel op de gemeenten af. De jeugdzorg wordt een taak van de gemeenten, gemeenten krijgen meer zorgtaken en is er minder geld voor de sociale werkplaatsen. In totaal gaat het kabinet jaarlijks 5 miljard bezuinigen op taken die gemeenten vanaf 2015 uit moeten gaan voeren.

Vorige week dinsdag sprak de gemeenteraad over de manier waarop de gemeente Horst aan de Maas de nieuwe zorgtaken uit gaat voeren. De SP is hier niet gerust over. Afgelopen jaren is er al veel veranderd in de manier waarop de zorg in Horst aan de Maas is georganiseerd. Verzorgingshuis Berkele Heem wordt in 2017 gesloten en verpleeghuis Elzenhorst is verdwenen. Hof te Berkel, de nieuwe wijk die op de plaats van Elzenhorst is gekomen, is voor veel mensen een vooruitgang. Toch maken wij ons ook zorgen, voor mensen die moeilijk ter been zijn en weinig familie ligt vereenzaming op de loer. Het idee dat iedereen in eerste instantie zelf verantwoordelijk is voor zijn of haar zorg klinkt heel redelijk, maar mensen kunnen lang niet altijd zelf een keuze maken. Bovendien is het belangrijk dat er voldoende professionele zorg wordt geboden.

Belangrijk punt voor de SP is dat mensen hun recht op zorg behouden. Dit wil zeggen dat de ouderen en kinderen die zorg nodig hebben van tevoren duidelijk hebben op welke zorg ze recht hebben. Een meerderheid van de gemeenteraad stemde voor de plannen van het gemeentebestuur waarin het recht op zorg niet is vastgelegd. Volgens de SP een gemiste kans, want door het recht op zorg vast te leggen in gemeentelijke regels kan worden gegarandeerd dat mensen ook daadwerkelijk zorg krijgen.