SP presenteert alternatieve begroting

28 oktober 2014

SP presenteert alternatieve begroting

Afgelopen raadsvergadering, waar de plannen van het gemeentebestuur voor komend jaar werden besproken, heeft de SP voorgesteld om een half miljoen euro te bezuinigen op wachtgeld voor oud-wethouders, plannen op het Floriade-terrein en de inhuur van dure deskundigen. De SP wil dit geld investeren in zorg, betaalbare woningen voor jongeren en zonnepanelen op gemeenschapshuizen in de dorpen.

De SP presenteerde een alternatieve begroting als tegenhanger van de plannen van het college van CDA, Essentie en PvdA. SP raadslid Thijs Coppus: “Met de alternatieve begroting laat de SP zien dat sociale en duurzame keuzes wel degelijk betaalbaar zijn. Jaarlijks geeft de gemeente meer dan 2 ton uit aan wachtgeld voor oud wethouders. Laat deze mensen maar gewoon solliciteren net zoals iedereen. De SP heeft veel liever dat dit geld terecht komt bij mensen die zorg nodig hebben dan bij een paar oud politici.”

Dorpshuizen en sportaccommodaties die in eigendom zijn van de gemeente worden als het aan de SP ligt, uitgerust met zonnepanelen. Hierdoor worden energiekosten bespaard en hoeft er minder te worden bezuinigd op de sportaccommodaties. Tegelijkertijd stelde de SP voor om een flink deel van de bezuinigingen op sportaccommodaties terug te draaien. “Niet het gemeentebestuur, maar de dorpen moeten bepalen welke voorzieningen nodig zijn en of er bezuinigd kan worden. Want goede accommodaties zijn belangrijk voor sportverenigingen en deze verenigingen zijn van groot belang voor de toekomst van de dorpen. Door accommodaties weg te bezuinigingen, is het risico levensgroot dat dorpen uiteindelijk doorbloeden.”