Sluiting Berkele Heem

21 september 2014

Sluiting Berkele Heem

Thijs Lenssen: “Op woensdag 17 september was ik op bezoek bij de Dorpsraad van mijn woonplaats Hegelsom. Bij deze vergadering was ook B&W vertegenwoordigd in de persoon van de wethouders  Van Rensch en Vostermans. Ik vind het een goede zaak om als gemeenteraadslid een dorpsraadvergadering bij te wonen om daarmee voeling te houden met dat wat leeft onder de bevolking. Tijdens de gebruikelijke rondvraag werd een interessante vraag opgeworpen door een vertegenwoordiger van de  ouderenbond KBO. De KBO-er wees er op dat het kabinet er naar streeft  dat oudere mensen langer thuis blijven wonen en daar de noodzakelijke zorg en toezicht krijgen. Mensen met de lichtste zorgindicaties komen nu al  niet meer in aanmerking voor een plaats in verzorgingshuizen. Alleen de zwaardere “gevallen” kunnen nog wel in verpleeghuizen terecht. Door het kabinetsbeleid verdwijnen dus een groot aantal plaatsen in verzorgings- en verpleeghuizen. Berkele Heem wordt daarom ook gesloten.”

De KBO heeft uitgezocht dat er in de gemeente Horst aan de Maas zo’n 1700 mensen ouder zijn dan 80 jaar. Als deze mensen kunnen en willen, blijven ze langer thuis wonen. De KBO vraagt echter aandacht voor de groep ouderen die nu alleen wonen, vaak in grote huizen en die het onderhoud van het huis niet meer aankunnen, maar erger nog: die thuis vereenzamen. Daarom zou een deel van deze mensen graag de overstap maken naar een soort verzorgingshuis, voor een stuk aandacht, gezelligheid, maar vooral ook tegen de eenzaamheid!

Door het beleid van de overheid komen ze echter niet meer voor in aanmerking. Terwijl er in deze groep – zo betoogt de KBO - best mensen zitten die graag de overstap zouden willen maken naar een verzorgingshuis. Ook al kost hen dat meer geld dan in de huidige situatie. In ruil daarvoor krijgen ze gezelligheid, eten, aandacht en verminderde eenzaamheid terug. Deze mensen zouden de overstap naar Berkele Heem graag maken. Mochten de woonruimtes nu te klein zijn, dan kunnen deze zeker met enige moeite worden aangepast. De gesproken ouderen geven zelfs aan er geen moeite mee te hebben als er bijvoorbeeld ook studenten worden gehuisvest in Berkele Heem.

Wethouder van Rensch antwoordde dat de wetten die er nu liggen, duidelijk zijn en worden nageleefd. De gemeente is in gesprek met de Zorggroep en Wonen Limburg over Berkele Heem en over de nieuwe invulling van de woonfunctie van Berkele Heem. Hij verwachtte niet dat Berkele Heem wordt afgebroken omdat dit een enorme kapitaalvernietiging zou zijn. Maar schijnbaar of blijkbaar hapte de wethouder niet echt toe op de gedane suggestie van de KBO.

Eerder, op 25 augustus, heeft de SP, samen met de Werkgroep Wmo, een bijeenkomst georganiseerd voor bewoners (en hun familieleden) van Berkele Heem. In de bijeenkomst viel op, dat (met name) de familieleden zich – op enkele uitzonderingen  na - hadden neergelegd bij de sluiting van Berkele Heem per 1 januari 2017. Meteen na de bekendmaking van de geplande sluiting was de Zorggroep in gesprek gegaan met de bewoners om te onderzoeken naar welke plek zij zouden willen verhuizen. Die gesprekken waren – naar het oordeel van de meeste aanwezige familieleden positief verlopen. Maar een mogelijkheid zoals door de KBO naar voren gebracht, kwam absoluut niet aan de orde. Ook de grote wachtlijsten van zogenaamde “wenswachtenden”, waar Nieuwsuur onlangs onthutsende onthullingen over deed, blijkt bij De Zorggroep nog geen ogen geopend. Wellicht moet de gemeente – geïnspireerd door de KBO – hier maar eens een balletje over op gaan gooien…