Aniet Fonteyne overhandigt handtekeningen aan Staatssecretaris Van Rijn

13 september 2014

Aniet Fonteyne overhandigt handtekeningen aan Staatssecretaris Van Rijn

Aniet Fonteyne uit Lottum, raadslid voor de SP en werkzaam in de zorg, heeft afgelopen woensdag, 10 september ruim 45.000 handtekeningen overhandigd aan Staatsecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. De handtekeningen werden overhandigd in verband met de discussies in de Tweede Kamer over de Wet Langdurige Zorg. De SP heeft veel kritiek geuit op de plannen van staatssecretaris Van Rijn. De wet zal er onder andere toe leiden, dat veel Verzorgingshuizen moeten sluiten. Volgens Aniet Fonteyne ontoelaatbaar.

‘Deze wet gaat over de langdurige zorg voor ouderen, mensen met een beperking en mensen met een psychische aandoening. De AWBZ wordt in zijn huidige vorm afgeschaft en daar komt deze wet voor in de plaats. Dit gaat gepaard met een grote bezuiniging op de zorg. In de praktijk zal het betekenen dat van alle mensen die nu langdurige zorg krijgen straks nog maar een kwart daarop kan rekenen. Er komen minder plaatsen voor ouderen in verzorgingshuizen en tegelijkertijd wordt er flink bezuinigd op de thuiszorg. Ook de gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg ontkomen niet aan de bezuinigingen. De staatssecretaris houdt ons keer op keer voor dat de AWBZ onbetaalbaar is geworden en probeert hiermee deze kaalslag te rechtvaardigen.’ Aniet Fonteyne sprak de minister daarop aan. Zij wees hem er op dat hij niet met kille ‘techniek’ bezig moest zijn, maar zijn hart moest laten spreken. “Het gaat immers”, aldus SP-ster Fonteyne “om de mensen die onze maatschappij opgebouwd hebben”.

Het argument van de staatssecretaris, dat de kosten van de AWBZ de pan uit rijzen is echt onzin, volgens Renske Leijten, Tweede Kamerlid voor de SP. De kosten zijn de afgelopen jaren wel toegenomen, maar er zijn ook veel meer ouderen die zorg nodig hebben. Het grote probleem met de AWBZ is dat een deel van het geld dat via premies binnenkomt, wordt uitgegeven aan andere zaken dan de zorg. En we hebben het hier over ruim 70 miljard over de afgelopen jaren! Spreken over een tekort voor de AWBZ is dus flauwekul. Daarom hebben we een nieuwe financiering van de AWBZ voorgesteld. Een voorstel waarmee we de zorg betaalbaar houden, de koopkracht van mensen verbeteren en tienduizenden banen behouden blijven in de zorg’ (zie de onderbouwing van het voorstel in “Een sociaal alternatief voor de AWBZ” in de bijlage).