Stop met het Nieuw Gemengd Bedrijf

3 mei 2014

Stop met het Nieuw Gemengd Bedrijf

Vorig jaar vernietigde de Raad van State de milieuvergunning van het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) in Grubbenvorst. Het NGB moet de grootste stal van Nederland worden. Ondanks de grote weerstand bij veel inwoners van Horst aan de Maas hebben de gemeente en de provincie de afgelopen jaren alles gedaan om de bouw van de enorme stal mogelijk te maken.

De SP vindt dat de gemeente moet stoppen met de medewerking aan het NGB. “Alle juridische mogelijkheden moeten worden aangegrepen om de bouw van deze stal te voorkomen. Dit was voor de SP een belangrijke eis bij de coalitieonderhandelingen. Helaas wilden CDA en PvdA hier niet in meegaan.” Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

De SP vindt het erg jammer dat de gesprekken voor een nieuwe coalitie geen koersverandering hebben opgeleverd. Thijs Coppus: “Al jarenlang wordt er gesoebat over de bouw van de stal. Zelfs in de Tweede Kamer is er veel ophef over de omvang van de stal. De vorming van een nieuw college was een goede gelegenheid om de bouw van de grootste stal van Nederland nog eens kritisch tegen het licht te houden. Helaas bleek dit niet mogelijk bij CDA en PvdA. Dat is een gemiste kans.”