Protestbijeenkomst voor de zorg op 1 mei in Venlo

23 april 2014

Protestbijeenkomst voor de zorg op 1 mei in Venlo

Op donderdag 1 mei vindt vanaf 19.30 uur een protestbijeenkomst plaats op het plein vóór het Limburgs Museum in Venlo tegen de bezuinigingen in de zorg. Werknemers in veel verpleeg- en verzorgingshuizen dreigen ontslagen te worden, in deze regio zien we dat met name bij De Zorggroep. De bijeenkomst wordt georganiseerd door de SP-afdelingen uit Noord- en Midden-Limburg samen met werknemers van De Zorggroep. Op de protestbijeenkomst zal onder andere gesproken worden door Henk van Gerven (lid Tweede Kamer voor de SP) en een spreker van Abvakabo-FNV.

De zorg staat onder druk. Bij De Zorggroep – met verzorgings- en verpleeghuizen in heel Noord- en Midden-Limburg en uitvoerder van de thuiszorg – leidt dat tot bezuinigingen. Gevolg: Minder zorg, verpleeg- en verzorgingshuizen worden gesloten, werknemers komen op straat te staan, vrijwilligers en mantelzorgers mogen de gaten vullen.

Actiecoördinator Paul Geurts van de SP: “De ontslagen lijken ingegeven door de kabinetsplannen voor de zorg, dat heeft veel onrust veroorzaakt bij bewoners en personeel. Vakbonden zijn al maanden in overleg met werkgevers (zoals De Zorggroep) maar de onderhandelingen zitten in een impasse en leiden tot diverse werkonderbrekingen. Met deze protestbijeenkomst willen we het personeel een hart onder de riem steken, bijpraten over de stand van zaken en vragen beantwoorden hoe het nu verder moet en welke (politieke) mogelijkheden er zijn om banen te behouden en zorg te garanderen.”

De bezuinigingen van dit kabinet hebben een grote impact op de zorg, óók binnen De Zorggroep. Het aantal uren gaat op veel plekken omlaag en dienstroosters worden niet volledig ingevuld. Dat gaat in veel gevallen ten koste van de zorg en leidt tot dramatische situaties. Afdelingen worden gesloten, door de aanpassing van indicaties is er minder tijd voor zorg en begeleiding. Geurts: “Er is al te weinig personeel waardoor bij ziekte van medewerkers, diensten niet kunnen worden ingevuld. Er wordt gesproken over contracten die niet verlengd worden, flexwerkers die eruit moeten en activiteitenbegeleiders die moeten stoppen. Ondertussen worden die mensen die hun ontslag al gekregen hebben, gevraagd om toch nog maar vakantiewerk te komen doen, tot september. Zo ga je niet met mensen om.”

De kwaliteit van de zorg lijdt daaronder. Bewoners krijgen niet meer de zorg die zij verdienen. De kwaliteit van de zorg holt op deze manier achteruit. Volgens de SP is dat onacceptabel. Reden om iedereen op te roepen te komen protesteren op het plein vóór het Limburgs Museum in Venlo, op loopafstand van het NS-station.

Het programma van de protestbijeenkomst  ziet er als volgt uit:

• Om half acht wordt de manifestatie geopend met een optreden van Etan Huijs, singer-songwriter uit Venray
  • Aansluitend vindt er een interview plaats van een familielid van een bewoonster die ongeveer 2 maanden geleden is moeten verhuizen van de ene naar de andere locatie van De Zorggroep
  • Vervolgens worden een aantal werknemers van De Zorggroep geïnterviewd over de gang van zaken bij De Zorggroep
  • Intermezzo met singer-songwriter Etan Huijs
  • Toespraak Karim Skalli, bestuurder van Abvakabo
  • Toespraak Sjef Rambags, voormalig directeur van Thuiszorg Noord-Limburg (voorloper van Proteion, een ander zorgorganisatie in Noord- en Midden-Limburg).
  • Intermezzo singer-songwriter Etan Huijs
  • Toespraak Henk van Gerven, lid Tweede Kamer voor de SP
  • Afsluiting van de protestbijeenkomst

Naar verwachting vindt de afsluiting plaats rond negen uur, half tien en dan is het Museumcafé (in het Limburgs Museum) speciaal open om na te praten.