Brief SP, CDA, PvdA en D66 over behoud pinautomaten

23 april 2014

Brief SP, CDA, PvdA en D66 over behoud pinautomaten

De SP Horst aan de Maas heeft – samen met het CDA, de PvdA en D66 een brandbrief geschreven naar Rabobank Horst-Venray. De partijen pleiten daarin voor het behoud van de pinautomaten in de kleine kernen van Horst aan de Maas.

De kantoren van Rabobank Horst-Venray in Grubbenvorst en Sevenum worden met ingang van 1 juli gesloten. Tegelijkertijd verdwijnen dan ook de pinautomaten in Melderslo, Meterik en Swolgen. Begin maart zijn de vier partijen een petitie gestart op internet. Inmiddels hebben ruim driehonderd mensen een handtekening gezet. Via deze link (http://www.petities24.com/geldautomaat_in_dorp_is_welzijnskwestie) kan iedereen de petitie ondersteunen.

De vier partijen hebben vorige week een brief naar Rabobank Horst-Venray gestuurd waarin ze hun zorgen uiten. “Het verdwijnen van de geldautomaat kan negatief uitpakken voor de lokale economie (middenstand, toerisme), voor buurtinitiatieven (waar meestal contant wordt betaald), en voor mensen die minder mobiel zijn (zoals ouderen). Ook donaties ten behoeve van goede doelen zullen door het niet meer beschikbaar hebben van contant geld, afnemen ten gevolge van deze ontwikkeling”, aldus de politieke partijen in hun brief. Zij roepen de bank daarom op te stoppen met het sluiten van de geldautomaten. “Met een dergelijk ’stand still’ zou Rabobank Horst-Venray een duidelijk signaal afgeven dat zij de zorgen in de samenleving en bij de politiek serieus nemen.”