Ruimte boerenbedrijven, grenzen aan megastallen

2 maart 2014

Ruimte boerenbedrijven, grenzen aan megastallen

De afgelopen jaren was er in Horst aan de Maas alle ruimte voor de bouw van nieuwe megastallen. Ondernemers die een dergelijke stal wilden bouwen, kregen alle steun van het college van CDA, Essentie en PvdA. Als het aan de SP ligt, dan is het afgelopen met de bouw van nieuwe grote bedrijven en worden er grenzen gesteld aan de groei van bedrijven en het aantal dieren in onze gemeente. In plaats hiervan verdienen kleine en modale (gezins-)bedrijven meer kansen en steun.

De SP kiest voor een open buitengebied. Daarom worden gebieden in onze gemeenten die nog niet bebouwd zijn, beschermd. Denk hierbij aan de Hoge Heide tussen Melderslo en Lottum en de Dijkerheide. Dit betekent dat er minder kassen worden gebouwd, maar wel ruimte is voor koeien in de wei en de rozenteelt.

In tegenstelling tot Brabant (waar de SP in het provinciebestuur zit), wil Limburg geen grenzen stellen aan de bouw van nieuwe stallen. Daarom moet de gemeente dit doen. Via het bestemmingsplan worden grenzen gesteld aan de bouw van nieuwe stallen. Nieuwe stallen mogen niet groter zijn dan 1,5 hectare, niet hoger dan 10 meter en bestaan maximaal uit één verdieping waar dieren worden gehouden. Tegelijkertijd verdienen de bestaande kleine en modale (gezins-)bedrijven die willen investeren in duurzaamheid en duurzame energie, medewerking van de gemeente.