Respons op tweede Polleke

2 februari 2014

Respons op tweede Polleke

De tweede Polleke – de wekelijkse peiling van de SP Horst aan de Maas – heeft al wat meer bezoekers getrokken dan de eerste.  Op  zaterdag 11 januari 2014 startten we op de website de eerste nieuwe “Polleke”. Op 19 januari werd de tweede Polleke geplaatst op de website.  In Polleke wordt steeds een stelling voorgelegd, die aansluit bij het verkiezingsprogramma van de SP Horst aan de Maas.

De tweede Polleke had als stelling: “Het geld dat de gemeente van de rijksoverheid ontvangt voor thuiszorg en dagbesteding mag alleen hieraan worden uitgegeven. Het geld wordt dus geoormerkt”.

Van de tien bezoekers stemden 8 bezoekers vóór deze stelling en twee bezoekers meenden toch dat zulke gelden niet geoormerkt dienen te worden.

De gemeente Horst aan de Maas heeft de laatste jaren zélf al vele tienduizenden euro’s bezuinigd op de Wmo, de pot met geld die gebruikt wordt om mensen met een handicap te helpen te kunnen participeren in de samenleving. Door voorzieningen te verstrekken, woningen geschikt te maken voor bewoning en dergelijke. En nu dreigt er ook nog een bezuinigingsronde uitgevoerd te worden door de regering en schuift diezelfde regering de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wmo helemaal naar de gemeente.

Door de genoemde bezuinigingen is er steeds minder geld voor ouderen, kwetsbare kinderen en gehandicapten in Horst aan de Maas. De SP vindt dit een slechte zaak. Goede zorg is een recht, geen gunst. De SP heeft in de gemeenteraad steeds weer voorgesteld extra geld vrij te maken voor de zorg. Helaas heeft de SP nooit op steun van de coalitiepartijen (CDA, Essentie en PvdA) mogen en kunnen rekenen, deze partijen hadden geen bezwaar tegen de bezuinigingen en vonden compensatie van deze bezuinigingen door minder geld aan de Floriade uit te geven, niet nodig.

Door de Werkgroep Wmo Horst aan de Maas is een Meldpunt Wmo ingesteld, waarop mensen hun ervaringen met de uitvoering van de Wmo in Horst aan de Maas kunnen melden. Meer over het Meldpunt kunt u hier lezen.

De volgende stelling waarop vóór of tegen gestemd kan worden luidt: “De scholen op de dorpen moeten waar mogelijk ingezet worden om voorzieningen en functies voor de gemeenschap te vervullen”.