SP wil alsnog raadsenquête naar Floriade

28 november 2013

SP wil alsnog raadsenquête naar Floriade

De raadsfracties van de SP in Horst aan de Maas, Venlo en Venray willen alsnog een raadsenquête naar het financieel tekort bij de Floriade. Aanleiding hiervoor is het rapport van de commissie Hendriks waarin geen antwoord is gegeven op de vraag hoe het tekort van 9,5 miljoen euro kon ontstaan en wie hier verantwoordelijk voor is.

“Toen in 2012 duidelijk werd dat de Floriade af zou sluiten met een enorm tekort, wilden de meeste raadsleden duidelijkheid over hoe het tekort had kunnen ontstaan. Dit was de aanleiding om onderzoek te doen naar de Floriade. De commissie heeft geen antwoord kunnen geven op de vraag hoe het tekort kon ontstaan omdat de Raad van Commissarissen niet mee wilde werken. Daarom moeten de verschillende raden zelf het heft in handen nemen en een raadsenquête starten zodat mensen onder ede kunnen worden gehoord.” Aldus Thijs Coppus.

De SP zal het voorstel voor de raadsenquête indienen tijdens de behandeling van het onderzoeksrapport in de verschillende raden. “Als de raadsleden die in 2012 riepen dat er duidelijkheid moet komen dat nog vinden, dan kunnen ze niet anders dan het SP voorstel steunen.”