SP: eerst mensen, dan geld

29 oktober 2013

SP: eerst mensen, dan geld

Dinsdagavond vonden de Algemene Beschouwingen plaats, waarbij de begroting van de gemeente Horst aan de Maas voor 2014 besproken werd. De kersverse fractievoorzitter van de SP, Thijs Coppus, hield een gloedvol betoog om de mensen op de eerste plaats te zetten en van daaruit naar het geld te kijken. In plaats van andersom.

De SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas wil dat de tekorten van de Floriade en de terreinen rondom de Floriade niet door de gemeente worden betaald. De partij wil dat bedrijven die hebben geprofiteerd van de Floriade de kosten betalen. Daarnaast keert de SP zich tegen de keiharde bezuinigingen die de komende jaren in Horst aan de Maas worden doorgevoerd. Voor het begin van de raadsvergadering voerde de SP  actie met lege potjes. Deze potjes stonden symbool voor de gemeentekas.

“In de komende jaren moet meer dan 19 miljoen euro worden bezuinigd. Dit gaat ten koste van verenigingen, de zorg voor onze ouderen en kwetsbare kinderen én de voorzieningen in de dorpen van onze gemeente. Een groot deel van deze bezuinigingen komen rechtstreeks uit Den Haag, de rest is het gevolg van roekeloze investeringen die de gemeente de afgelopen 10 jaar heeft gedaan.” Aldus SP-fractievoorzitter Thijs Coppus.

De gevolgen van het kabinetsbeleid van Rutte 1 en 2 zijn niet mals voor Horst aan de Maas. Komende jaren wordt nog eens 6,5 miljoen extra bezuinigd in de vorm van rijkskortingen op de thuiszorg, de bijstand en de sociale werkvoorziening. Met andere woorden: Rutte en Asscher komen iedere inwoner van onze gemeente, van jong tot oud, nog eens 154 euro extra uit de zak kloppen. Voor een gemiddeld gezin van vier personen betekent dit een bedrag van 616 euro. Deze bezuiniging wordt weliswaar niet 1 op 1 doorgevoerd in de vorm van bijvoorbeeld een belastingverhoging, maar toch zal iedereen het gaan merken doordat de zorg voor oma achteruit gaat, de bieb in het dorp moet sluiten of de vereniging geen subsidie meer krijgt.

Zonder met de ogen te knipperen voert dit college de bezuinigingen door. De SP vindt dit een slechte zaak. De Haagse slopers zijn bezig om landelijk en lokaal de sociale zekerheid af te breken. In plaats van in verzet te gaan worden alle bezuinigingen lijdzaam uitgevoerd. En ondanks alle mooie verhalen over zorg dicht bij de mensen organiseren, maak je ons niet wijs dat het een vooruitgang is als je als gemeente meer taken uit mag gaan voeren voor uiteindelijk minder geld.

De babyboomers gaan nu met pensioen of treden vervroegd uit, deze mensen vervullen steeds meer vrijwilligerstaken in onze gemeente. Maar wat als deze mensen oud zijn? De generatie die hierna komt is een stuk kleiner, moet minimaal tot hun 67ste levensjaar doorwerken en kan niet zomaar verantwoordelijk worden gehouden voor alle taken die de komende jaren in de schoenen van vrijwilligers en mantelzorgers worden geschoven. De visie die dit college op de toekomst heeft, draait om een kleine overheid en een keukentafelgesprek waarin blijkt dat er altijd wel een aardige buurman en een paar kinderen zijn die de afwas kunnen doen, steunkousen aan willen trekken en tegelijkertijd het museum open willen houden.

En ja, natuurlijk klinkt dat sympathiek. Want wie vindt nu niet dat we af en toe best eens voor elkaar de handen uit de mouwen mogen steken? Toch is het dat niet, want door een beroep te doen op het sentiment dat iedereen toch wel minimaal één keer per week bij zijn moeder in het verpleeghuis op bezoek kan gaan, worden – met name voor de SP belangrijke – verworven rechten en voorzieningen afgebroken.

De SP stelde tijdens de raadsvergadering voor om de bibliotheken in Sevenum en Grubbenvorst open te houden, jaarlijks 200.000 euro meer geld uit te trekken voor de zorg, meer te investeren in het jeugd- en jongerenwerk en meer steun voor de voedselbank. De partij wil dit betalen door de vergoeding voor raadsleden met 20% te verlagen, geen extra geld te pompen in de Floriade en te snijden in de samenwerkingsverbanden die de gemeente in de regio Venlo heeft.

Download de volledige tekst van de Algemene Beschouwingen van de SP-fractie