Laat bedrijven het verlies van de Floriade betalen

11 oktober 2013

Laat bedrijven het verlies van de Floriade betalen

Een jaar geleden sloot haar Floriade de poorten. Als we de voorstanders mogen geloven is de wereldtuinbouwtentoonstelling een “succes” geweest. De regio Venlo is wereldwijd in beeld geweest, Noord-Limburg is een park rijker en de “spin-off” is zo enorm dat men deze na een jaar nog steeds aan het becijferen is. Maar is de Floriade werkelijk zo'n successtory als sommige politici en bestuurders ons willen doen geloven?

Op 7 oktober 2012, tijdens de slotbijeenkomst van de Floriade, maakte Floriade directeur Beck bekend dat zijn tentoonstelling zo'n 2 miljoen bezoekers had getrokken. Alhoewel enkele jaren eerder een bezoekersaantal van 2 miljoen als “pessimistisch” werd beschouwd, ging er toch een zucht van verlichting door de zaal. Want er waren 2 miljoen bezoekers nodig om uit de kosten te komen. Wat Beck vergat te zeggen was dat het niet ging om 2 miljoen betalende bezoekers. Bestuurders die met een Floriade-pas soms wel een paar keer per week op de Floriade rondhingen, werden bij ieder bezoek als unieke bezoeker geteld, dit gold ook voor de mensen met een seizoenspas.

Nadat de Floriade was afgelopen kwam de klad er in. Al snel bleek dat er een miljoenenverlies was, dat de inwoners van de regio Venlo uiteindelijk op mogen hoesten. De directie van de Floriade werd door de deelnemende gemeenten onder curatele gesteld en Floriadedirecteur Beck nam de nooduitgang en vertrok naar Rusland. Dit gold ook voor de verantwoordelijk wethouders, om politieke verantwoordelijkheid te ontlopen stapten ze één voor één op. Terwijl de één voor het pluche van het provinciehuis en later de Tweede Kamer koos, werd de andere verantwoordelijk voor de paprika's bij de Venlose veiling.

Ondanks de soap is het belangrijk om ook te constateren dat veel mensen van de Floriade hebben genoten. De regio Venlo heeft zich van zijn beste kant laten zien en met goed beheer blijft er een wondermooi gebied over. Dit neemt niet weg dat de vraag mag worden gesteld of het dit allemaal waard is geweest. Er is ongeveer 80 miljoen euro gemeenschapsgeld in de Floriade gestoken, iedere inwoner van de regio Venlo heeft via de belasting flink mee mogen betalen.

Vooral bedrijven en belangenorganisaties lijken te hebben geprofiteerd van de Floriade. Volgens organisaties zoals de Nederlandse Tuinbouwraad, de Limburgse Land en Tuinbouwbond (LLTB) en de Rabobank was de Floriade iedere cent waard. “Spin-off” is hierbij het overbekende toverwoord. Dit is mooi voor deze clubs, laat hen daarom ook een verantwoordelijkheid nemen in het betalen van het verlies van 9 miljoen. Laat nu eens niet de belastingbetaler, maar de organisaties die profijt hebben gehad van de Floriade de beurs trekken. Dus LLTB, Rabobank en Tuinbouwraad, waar wacht u nog op?

Dit artikel is opgenomen in Dagblad de Limburger van woensdag 9 oktober 2013

Thijs Coppus is raadslid voor de SP in Horst aan de Maas