Gemeenteraad achter SP plan voor aanpak graaiers

9 oktober 2013

Gemeenteraad achter SP plan voor aanpak graaiers

Op initiatief van de SP gaat de gemeente Horst aan de Maas graaiers aanpakken die in dienst zijn bij organisaties die subsidie van de gemeente krijgen. Op dinsdag 8 oktober stemde de gemeenteraad unaniem in met een plan van de SP om de subsidie van organisaties te verlagen van instellingen met grootverdieners in dienst.

SP raadslid Thijs Coppus reageert opgetogen: “Terwijl veel mensen er op achteruit gaan, zijn er ook mensen die met belastinggeld worden betaald en enorm veel verdienen. Al jaren wordt hier in Horst aan de Maas over gesproken. Eindelijk heeft de hele gemeenteraad zich hier tegen uitgesproken èn heeft de raad het gemeentebestuur de opdracht gegeven om met een voorstel te komen om dit tegen te gaan.”

Volgens Thijs Coppus zijn er verschillende manieren om te voorkomen dat graaiers worden gesubsidieerd met belastinggeld. “Denk bijvoorbeeld aan een burgemeestersnorm. Hierbij wordt afgesproken dat mensen die bij organisaties die subsidie ontvangen van de gemeente niet meer dan de burgemeester verdienen. In Horst aan de Maas is dit bijna 100.000 bruto per jaar.”

Komende maanden wordt onderzocht wat de beste manier is om topsalarissen in te perken. Voor maart 2014 zal er in ieder geval een voorstel liggen.