SP maakt jongeren bewust van tekort huurwoningen

5 juli 2013

SP maakt jongeren bewust van tekort huurwoningen

Rood, jongeren in de SP Horst aan de Maas, heeft vrijdag 28 juni flyers uitgedeeld om jongeren bewust te maken van de zorgen die komen kijken bij het huren van een woning na hun studie. De actie werd gehouden voor de diploma-uitreiking van de toekomstige studenten bij het Dendron College in Horst.
Uitdelen flyers rood huurwoningen

Bart Cox, Inez Hesen en Elle Wijnhoven deelden flyers uit aan de geslaagde leerlingen. De flyeractie was volgens Bart Cox een logisch vervolg op de actie van april dit jaar. "We hebben toen het gemeentehuis te huur gezet om de politiek bewust te maken van het feit dat er te weinig sociale huurwoningen zijn en nu zijn de jongeren aan de beurt", legt Bart uit.

Hoewel de meeste geslaagden snel naar binnen liepen voor een goede zitplaats, waren er ook geïnteresseerde leerlingen bij die vragen stelden. "De meeste liepen zo door, maar er waren er ook die vroegen wat de SP nu precies wilde doen aan het tekort van sociale huurwoningen", aldus Bart. Ook vroegen verschillende jongens en meiden hoe de plannen er in de politiek nu voorstonden. “Of de actie zin heeft gehad, kun je pas zien na een aantal jaar. Als de huidige generatie studenten terug komt. Dan zal moeten blijken of ze inderdaad zo slim zijn geweest om zich in te schrijven bij een woningcorporatie", zegt Bart.

Met de vervolgactie hopen de jongeren van de SP in Horst aan de Maas resultaten te hebben. Bart: "Ik hoop dat iedereen zich nu realiseert dat er niet zomaar een huisje op ze staat te wachten." En dat het dus nodig is om actie te voeren, zodat de gemeenteraad en de woningbouwvereniging gaan inzien dat er meer jongerenhuisvesting gerealiseerd moet worden. "De huidige generatie studenten kan geen duur huis kopen. Die moet blij zijn als ze iets kan huren", aldus Bart.