Geweldige manifestatie in Amsterdam onder motto “Handen thuis Rutte!”

12 juni 2013

Geweldige manifestatie in Amsterdam onder motto “Handen thuis Rutte!”

Meer dan 5.000 zorgmedewerkers, ouderen en gehandicapten voerden zaterdag 8 juni actie voor goede zorg. Daarmee wezen ze massaal de plannen van de VVD/PvdA-regering om te bezuinigen op de zorg af. Door de afbraakplannen van het kabinet verdwijnt 40 procent van de thuiszorg. Dat betekent dat 170.000 cliënten hun thuiszorg verliezen en maar liefst 50.000 mensen hun baan.
Demonstratie zorg 8 juni 2013

In Amsterdam ontbrak de delegatie van de SP Horst aan de Maas. Autopech zorgde er voor dat ze net te laat waren om de bus van de Abvakabo naar Amsterdam te halen. Om 9.00 uur zou de bus vertrekken. Om 9.02 uur kwamen de demonstranten aan en zagen de bus voor hun neus de Middenpeelweg opdraaien, richting Amsterdam.

De Politiek
Kamerleden van CDA, GroenLinks, SP, PVV en 50Plus vinden dat het kabinet te ver gaat met de bezuinigingen op de zorg. Het kabinet-Rutte wil 40 procent van de thuiszorg schrappen, maar het CDA vindt maximaal 18 procent acceptabel, zei Michel Rog (CDA). Otwin van Dijk, Kamerlid van de PvdA grijpt in bij het massaontslag in de thuiszorg in de Achterhoek. Hij zegde toe te gaan bemiddelen tussen zorgorganisatie Sensire, gemeenten en de thuiszorgmedewerkers. 'Mensen bij Sensire mogen komend jaar niet ontslagen worden’, aldus Van Dijk.

In gesprek
De zorgmedewerkers liepen massaal in een optocht door Amsterdam. In het Oosterpark gingen zij uitgebreid met Kamerleden in gesprek over de zorg. 'De politiek moet weten wat ons werk inhoudt. Als de politici vandaag echt goed naar ons geluisterd hebben, moeten ze de plannen van het kabinet snel in de prullenbak gooien', zei thuiszorgmedewerker Betty.

Besteden aan zorg
Leden van Abvakabo FNV vinden dat geld voor de zorg ook aan de zorg besteed moet worden. Zaterdag bleek uit onderzoek van Abvakabo FNV dat zorginstellingen de winsten vorig jaar met 6 procent zagen toenemen naar 3,7 miljard. Ook blijkt uit onderzoek van Abvakabo FNV dat zorgbestuurders zichzelf riante salarissen toekennen, met aan kop Karel Verwey van de Amsterdamse zorginstelling Cordaan (totaalinkomen 560.000 euro). En dat terwijl duizenden medewerkers in de thuiszorg dit jaar een kwart van hun salaris moesten inleveren, áls ze hun baan al behielden.

Nauwelijks besparing
Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat de bezuinigingen van het kabinet nauwelijks een netto besparing opleveren, omdat mensen tóch zorg nodig hebben en dit dus elders tot een hogere zorgvraag leidt, bijvoorbeeld doordat mensen eerder in een verpleeghuis belanden.