Leden Werkgroep WMO Horst aan de Maas demonstreerden in Den Haag

7 april 2013

Leden Werkgroep WMO Horst aan de Maas demonstreerden in Den Haag

Zaterdag 6 april demonstreerden vier leden van de Werkgroep Wmo Horst aan de Maas mee met maar liefst 6.000 thuiszorgers, cliënten en andere betrokken mensen in Den Haag in de demonstratie die georganiseerd was door de Abvakabo. Vanaf het Malieveld en het Lange Voorhout klonk het de hele middag door: “Handen thuis Rutte, Handen thuis Rutte!” Daarmee het kabinet Rutte oproepend niet met de botte bijl te hakken in de Thuiszorg. Dit móeten Rutte en het kabinet gehoord hebben…
WMO demonstratie Den Haag

Niet alleen de bijna 138.000 handtekeningen die op het podium aan de Lange Voorhout overhandigden werden aan staatssecretaris Van Rijn, maar ook de 100.000–foto – die geknipt werd op het Malieveld - maakte het nog maar eens duidelijk: het verzet tegen de absurde extra bezuinigingen van 1,1 miljard en tegen het verdwijnen van maar liefst 100.000 banen in de Thuiszorg groeit. Samen met anderen vormden de vier leden van de werkgroep de vierde “0” in het getal 100.000.

Een foto zegt soms meer dan 1.000 woorden. Wil je nog zien hoe het er op 6 april aan toeging? De mooie momenten voorbij laten komen? Ga dan naar de website strijdvoorthuiszorg.nl/actiefotos. Ook op facebook/handenthuisrutte vind je de foto’s. Deel ze gerust! Ook is er een filmpje gemaakt van de actiedag in Den Haag. Bekijk het filmpje meteen op strijdvoorthuiszorg.nl.

Volgende actiedemonstratie
Op 8 juni 2013 is de demonstratie gepland. Als alle deelnemers die er op 6 april bij waren allemaal 5 mensen mee nemen, dan komen er zo’n 25.000 demonstranten. En dat is nodig om aan “Den Haag” duidelijk te maken dat de Thuiszorg niet gesloopt mag worden. Ondertussen kan iedereen zijn sympathie betuigen met de mensen in de Thuiszorg en de strijd steunen. Bezoek daarvoor bijvoorbeeld de facebookpagina. Verder hebben al meer dan 8.000 mensen hun hand opgeheven tegen de bezuinigingsmaatregelen op de thuiszorg op www.handenthuisrutte.nl. Ga naar de site en steek ook jouw hand op!

Volgende actiebijeenkomst: 8 juni 2013
Zaterdag 8 juni is de volgende actiebijeenkomst. Noteer deze datum alvast in je agenda. De locatie en het programma laten we zo snel mogelijk aan je weten. Houd in ieder geval www.strijdvoorthuiszorg.nl in de gaten voor het laatste nieuws over de campagne Handen thuis Rutte en over de actiebijeenkomst.

Onderzoek: bezuiniging levert nauwelijks besparing op
Zaterdag kwam het onderzoek van Abvakabo FNV naar de besparing van bezuinigingen vaak aan de orde. De uitkomsten van het onderzoek zijn belangrijk en onderschrijven maar weer dat onze acties ergens over gaan! Uit het onderzoek blijkt dat de absurde bezuiniging van 1,1 miljard door het kabinet op de thuiszorg slechts een netto besparing oplevert van maximaal 240 miljoen euro. Daarnaast gaan de kosten van de ww enorm oplopen omdat 100.000 mensen hun baan verliezen.