Kritiek Floriade ongewenst

17 maart 2013

Kritiek Floriade ongewenst

Volgens het CDA in Horst aan de Maas loopt de regio Venlo ‘honderden miljoenen’ mis omdat de SP zich negatief uit laat over het miljoenenverlies van de Floriade. Dit bleek vorige week dinsdag tijdens de raadsvergadering. Volgens het CDA is het stellen van kritische vragen over het miljoenenverlies beschadigend en worden investeerders hierdoor afgeschrikt. Daarnaast was het CDA ook van mening dat de SP niet met landelijke media zoals Een Vandaag en de Telegraaf had mogen praten over de Floriade.
Luchtfoto Floriadeterrein

SP raadslid Thijs Coppus: “Ik blijf me verbazen over de brutaliteit van de bestuurders en partijen die verantwoordelijk zijn voor het Floriade-fiasco. In plaats van verantwoording af te leggen aan de inwoners van de regio die het tekort van 9 miljoen op mogen hoesten, wordt de schuld nu dus in de schoenen van de critici geschoven. Volksvertegenwoordigers die zijn gekozen om bestuurders kritisch te volgen en er voor te zorgen dat er verantwoordelijk met gemeenschapsgeld wordt omgegaan, gedragen zich als schoothondjes wanneer hun bestuurders over de Floriade praten.”

Hierdoor is de SP altijd de enige geweest die vooraf (al in 2004) de geheime stukken over financiële risico’s in de openbaarheid wilde hebben en duidelijkheid wilde over de beloning van de directie en het aantal betalende bezoekers. Altijd werd dit afgedaan als ‘negativisme’ en zelfs nu de regio met een enorme schuld achterblijft, is dit niet de schuld van de mensen die de Floriade naar Venlo haalden, maar van digenen die vooraf waarschuwden voor een fiasco.