Braziliaanse gifbonen, Nederlands veevoer

8 maart 2013

Braziliaanse gifbonen, Nederlands veevoer

Op donderdag 21 maart en 24 maart zend L1 TV de documentaire “Braziliaanse gifbonen, Nederlands veevoer” van documentairemaker Wiek Lenssen uit. De documentaire laat beelden zien van filmopnames van Wiek Lenssen in Brazilië en van het debat op de Floriade over sojagebruik in veevoer. Dat debat is georganiseerd door onder andere de SP Horst aan de Maas, werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg en Vereniging Behoud de Parel uit Grubbenvorst.

Op 1 oktober 2012 organiseerde de Werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg samen met Wiek Lenssen Filmprodukties, Vereniging Behoud de Parel en de SP Horst aan de Maas een tv-debat op de Floriade, over de relatie tussen Nederlands veevoer en Braziliaanse soja. Nederland is Europa 's grootste importeur van soja en de intensieve veehouderij is er de grootste afnemer van. Mato Grosso in Brazilië is dé plek waar de meeste soja wordt verbouwd, op reusachtige plantages. Nederland vaart dus wel bij het importeren van soja uit Brazilië, want ook voor de Rotterdamse haven levert dit veel werk en dus inkomsten op. En voor Brazilië is het een belangrijk exportproduct. Maar het is niet alles goud wat er blinkt. De sojateelt gaat in Brazilië ten koste van kleine boeren, inheemse volken en miljoenen hectare aan tropisch regenwoud.

Oud NOS-correspondente Marjon van Royen heeft in Mato Grosso, een deelstaat die 25 keer zo groot is als Nederland en waar de meeste soja wordt geproduceerd, onderstaand radioverslag gemaakt.