Werkbezoek kamerlid Renske Leijten (SP) in regio Noord-Limburg

2 februari 2013

Werkbezoek kamerlid Renske Leijten (SP) in regio Noord-Limburg

Renske naar HorstMaandag 18 februari brengt SP-kamerlid Renske Leijten een werkbezoek aan de regio Noord-Limburg. Renske Leijten, woordvoerder zorg, welzijn en sport, bezoekt dagbestedingsactiviteiten en gaat in gesprek met medewerkers van de Thuiszorg en mensen die te maken hebben met de uitvoering van de Wet maatschappelijke opvang (Wmo). ’s Avonds (vanaf 19.30 uur) neemt Renske Leijten deel aan een openbare informatiebijeenkomst in het gemeentehuis van Horst aan de Maas, die georganiseerd wordt door de Werkgroep Wmo.

Het werkbezoek van Renske Leijten, staat in het teken van de plannen van de regering. Het kabinet (VVD/PvdA) wil miljarden bezuinigen op zorg en begeleiding. De gemeenten krijgen straks de opdracht grote delen van de AWBZ in de vorm van de Wmo uit te voeren. Maar van het geld dat ze daarvoor nodig heeft, krijgt de gemeente maar 75%. De gemeente wordt dus bij voorbaat met 25% gekort! Daardoor krijgen veel mensen vanaf 2015 geen huishoudelijke verzorging meer en de druk op familie en vrienden zal verder toenemen. Vakbonden, organisaties voor gehandicapten en ouderen en werkers in de Thuiszorg verzetten zich daarom tegen die plannen.